Încotro duce un titlu simpatic

Scris de • 29 March 2012 • in categoria

Titlu: Gustul sâmburilor de măr
Numar pagini: 248
ISBN: 978-973-707-440-9

Primul lucru la care m-am gândit după ce am încheiat lectura acestui roman german cu titlu primăvăratic a fost acela că ar fi foarte posibil să existe cam tot atâtea soiuri de romane pe câte soiuri de mere. Fără îndoială că eu nu le-am gustat pe toate, iar pe câteva dintre ele chiar regret că le-am gustat.

Fără a şti cine este autoarea, iată, m-am lăsat încă o dată sedusă, şi nu va fi ultima oară, de un titlu romanesc. ,,Gustul sâmburilor de măr’’ mă trimitea la complexe hermeneutici legate de o metaforă biblică, dar şi erotică, supremă: mărul. Când colo, cartea despre care vă povestesc mi se arătă a fi nici mai mult nici mai puţin decât simplistă.

Firul epic este uşor de redat. Iris, bibliotecară la Freiburg, 30, single, se întoarce în satul natal din nordul Germaniei pentru înmormântarea bunicii. Este prilejul potrivit să urce în pod şi să inspecteze casa copilăriei de vreme ce oricum o moşteneşte. Se pune acut problema vinderii ei, chestiune care se remediază atunci când ajunge să facă face dragoste cu un fost coleg de liceu, localnic. Filmuleţul se derulează sub un măr, desigur.

Tema romantică a romanului nu merge în profunzime, din păcate, nu ajunge la sâmburii fructului artistic. Textul se doreşte a fi o mică epopee a trei generaţii de femei însă eşuează în această direcţie. Autoarea germană pare incapabilă de introspecţia psihologică a personajelor sale. De aceea, scriitura sa se salvează un pic prin câteva descrieri agreabile de păduri, grădini, livezi şi lunci. Scena mea favorită din roman este una de sorginte uşor livrescă, căci nibelungică ar fi prea mult spus. În ea, Iris este surprinsă de Max când se duce să înoate goală în râul foarte verde şi eco din apropierea casei. Am considerat întâlnirea ca fiind una foarte… germană, câtă vreme acest popor este foarte ataşat de natură şi de locurile natale. Cum de altfel foarte german este şi motivul mărului ca pom fructifer cel care a generat o odisee culinară culminând cu ştrudelul. Observaţia mea se va dovedi congruentă cu descrierile gastronomice din roman care întregesc atmosfera intimă şi portretele femeilor care îl populează.

Cartea se revendică de la supratema memoriei pe care încercăm să o controlăm.

Deşi Katharina Hagena este filolog şi a fost profesor de literatură în mediul universitar, acest lucru nu asigură prea multă emoţie literară romanului său.

Romanul ofertează publicul feminin în special.