Asasinate celebre

Scris de • 6 August 2014 • in categoria

Titlu: Asasini și asasinate care au schimbat istoria lumii
Numar pagini: 336
ISBN: 978-606-600-045-1

„De mii de ani, omenirea a încercat să-și rezolve problemele politice prin intermediul asasinatelor. Uciderea dușmanului era văzută – și în multe țări încă este – ca o modalitate acceptabilă de a răsturna guverne. Nu-ți place conducătorul? Împușcă-l. Aruncă-l în aer. Înjunghie-l. Metodele de ucidere sunt aproape nelimitate. […] Asasinatele prezentate aici se întind din Antichitate până în zilele noastre. Cartea prezintă atât conspiratorii implicați, care doreau să-și schimbe statutul ucigând lideri politici, cât și `nebunii singuratici’ a căror ură era canalizată pe cineva anume.”

Așa cum spune și introducerea, semnată chiar de autor și din care am citat mai sus, cartea Asasini și asasinate care au schimbat istoria lumii prezintă 25 de asasinate și tentative de asasinat din istoria omenirii în următoarea formă: o descriere a victimei, urmată de Data și locul asasinatului (sau a tentativei), apoi de o descriere a evenimentului în sine, de descrierea asasinilor și de efectele pe care asasinatul le-a avut. Toate cele 25 de cazuri urmează cu strictețe acest scenariu. Faptele descrise sunt cele asupra cărora cei mai mulți istorici au ajuns la un consens, sau cele prezentate de anchetele comisiilor oficiale. Autorul intră doar în puține cazuri în detalii cu privire la presupuse conspirații sau alte opinii diferite de cele oficiale.

Unul dintre cele mai importante lucruri atunci când vine vorba despre studierea unui asasinat, este cunoașterea victimei. Contextul istoric în care a avut loc ascensiunea ei, orientarea politică, faptele din timpul vieții, toate acestea duc într-o oarecare măsură la înțelegerea motivației asasinatului. Paul Donnelley rezolvă acest lucru printr-o descriere suficient de detaliată a victimei și a locului pe care îl are în istoria momentului. Este cea mai voluminoasă parte a descrierii în cele mai multe dintre cazuri, iar acest lucru ajută la înțelegerea motivelor care i-a dus pe asasini să comită gestul pentru care, alături de victime, devin celebri.

Evenimentul în sine al asasinatului are și el o valoare, chiar dacă mai mult de spectacol. În sensul că, deși e suficient ca cineva să știe că Iulius Caesar a fost asasinat pentru a înțelege ceea ce a urmat după, felul în care acest lucru s-a întâmplat, întregul eveniment, povestit de la început până la sfârșit, deși nu creează o mai clară imagine a victimei și a asasinului – sau asasinilor – îi transformă pe aceștia din urmă în personaje istorice proeminente, scoțându-i din anonimat. Câteodată, descrierea evenimentului ajută la înțelegerea climatului politic a perioadei respective, așa cum a fost cazul asasinării lui Joseph Smith Jr. (1805-1844), descris de autor ca fiind fondatorul Bisericii lui Isus Hristos a Sfinților din Zilele cele din Urmă, sau a tentativei de asasinat a Papei Ioan Paul al II-lea (1920-2005).

După cum spuneam, în cele mai multe cazuri, descrierea evenimentului ajută la crearea unei imagini mai clare a asasinului (și a tuturor celor care au luat parte, activ sau inactiv, la asasinat), cum este cazul lui Gavrilo Princip, asasinul lui Franz Ferdinand (1863-1914) și a celorlalți doi participanți la asasinat, care, însă, fie nu au avut curajul să apese pe trăgaci – ca în cazul lui Muhamed Mehmedbasic – fie au ratat ținta – precum Vaso Cubrilovici, care a aruncat o bombă ce a trecut peste mașina prințului – sau cazul lui John Hinckley, cel care a încercat să-l asasineze pe Ronald Reagan, în timpul mandatului său la președinția SUA.

Asasinatele politice fascinează în primul rând prin ideea a ceea ce s-ar fi putut întâmpla în cazul în care nu ar fi avut loc. Autorul descrie pe cât de amănunțit îi permite spațiul restrâns, urmările asasinatelor și ale tentativelor. În unele cazuri, descrierea acestor urmări este relativ seacă, dar în alte cazuri sunt scoase la lumină anumite schimbări care chiar au avut loc în urma evenimentelor, cum ar fi în cazul lui RFK, în urma asasinării căruia s-a instituit regula ca toți candidații la președinție să fie păziți de serviciile secrete.

Pe parcursul cărții pot fi găsite casete cu informații care nu fac direct obiectul volumului de față, dar îl completează într-o manieră foarte interesantă. Un exemplu este caseta care relatează despre Miracolele de la Canterbury, care au apărut ca urmare a asasinării lui Thomas Becket. O alta, care spune multe despre asasinatele președinților americani, este cea de la paginile 182-184, care prezintă ceea ce în istorie este cunoscut sub numele de Factorul Zero.

Se pare că în urmă cu mai bine de 200 de ani, un blestem a fost aruncat asupra americanilor de către Tecumseh, un indian care a luptat, alături de frații lui, împotriva deposedării de teren la care au fost supuși indienii din statul Indiana. Blestemul spunea că „președinții aleși în anii care se termină cu cifra zero să moară în timpul administrației.” Interesant este că Ronald Reagan a fost primul președinte care a supraviețuit acestui blestem. Ceilalți – William Henry Harrison, care a fost ales în funcția de președinte în 1840, deși a preluat-o în 1941, a decedat la 30 de zile de la instituire, Abraham Lincoln, care a condus SUA între 1860-1865, a fost asasinat la scurt timp după realegerea sa în funcția de președinte al SUA, James Garfield, ales președinte în 1880, a fost asasinat în 1881, William McKinley, ales în 1900, a fost asasinat în 1901, Warren Harding, ales în funcția de președinte al SUA în 1920, a murit în 1923 în urma unei masive comoții cerebrale, Franklin D. Roosvelt, ales în 1940 (a treia oară!!! – singurul președinte care a fost ales de 4 ori, ultima oară în 1944), a murit în 1945 din același motiv ca și Warren Harding, și evident, John Fitzgerald Kennedy, ales în 1960 și asasinat în 1963 – au murit toți la scurt timp de la alegerea lor în funcție, fie asasinați, fie de diferite boli.

Cartea se sfârșește cu o anexă denumită Alte asasinate și atentate celebre. Aici sunt prezentate, după cum spune și numele anexei, 16 asasinate și tentative destul de cunoscute, dar pe seama cărora nu s-a făcut foarte multă tevatură la momentul la care au avut loc, și care încă nu sunt foarte des menționate.

Cartea Asasini și asasinate care au schimbat istoria lumii este un compendiu reușit care descrie cele mai celebre asasinate din istorie, în special cele ale căror urmări pot fi resimțite până în ziua de astăzi.

Cartea este puțin cam prea expeditivă. Unele asasinate au influențat istoria chiar prin lipsa de consens cu privire la asasini sau la motivații – vezi asasinarea lui JFK – iar faptul că Paul Donnelley amintește doar vag de aceste divergențe de opinie, fără a le aprofunda cât de cât, scade ușor valoare volumului de față.

Asasini și asasinate care au schimbat istoria lumii are valoarea unei „cărți cu citate”, foarte populare în SUA, care le dă oamenilor senzația că, citind-o, devin mai culți. Deși în acest caz, lecturarea cărții ar putea satisface pofta de cunoaștere cu privire la asasinatele celebre din istorie, cu siguranță nu i-ar aduce cititorului cunoștințe reale din istoria mondială. Deci, recomandarea mea este să fie citită ca ceea ce este, un fel de „carte de citate” cu asasinate și tentative mai degrabă, decât o carte istorică.