Scris de • 21 August 2011 • in categoria

Beloved

Titlu: Beloved
Anul aparitiei: 1998
Numar pagini: 275
ISBN: 978-0452264465

Ne-au semănat pământurile, ne-au îngrijit gospodăriile şi ne-au legănat copiii. Ca nişte dumnezei albi, noi le-am respins trăsăturile umane, văzând în ei nişte bestii, nişte fiinţe inferioare. Ne-au răspuns răspicat că au un vis pe aceste meleaguri independente şi ne-au învăţat primele note ale jazz-ului, iar vocile lor şi ale noastre au devenit una într-un ţinut numit Yoknapatawpha. A mai rămas oare ceva de spus? ...

Morrison rescrie povestea afro-americanilor ce învaţă să fie stăpânii propriilor vieţi, într-un prezent inert, bântuit de traumele trecutului. E greu să o citeşti pe scriitoare fără să nu te gândeşti şi să nu o compari cu Faulkner. La fel ca şi acesta, proza ei e un labirint într-o istorie neagră a Americii, dificil de rezumat, mai dificil de uitat. Pe scurt, Beloved este întruchiparea trecutului, a preţului libertăţii, e epitomul istoriei sclavilor şi e în acelaşi timp gingăşia şi demonicul fiinţei umane. Drama lui Sethe care e nevoită să-şi ucidă copilul pentru ca acesta să nu trăiască în sclavie, drama copilei Beloved, dependentă de mamă, ucisă în numele libertăţii, dar care paradoxal nu are timpul necesar să conştientizeze valoarea libertăţii, drama celorlalţi copii, incapabili să uite şi să treacă peste ceea ce au văzut, povestea fiicei ce-a supravieţuit, Denver, condamnată la singurătate într-o casă bântuită de la 124.

Tot ceea ce Sethe îşi mai poate dori după evadarea din Sweet Home, cu preţul unei torturi greu de imaginat, şi uciderea propriei fiice, este o libertate într-o viaţă cât de cât normală, într-o societate ce abia învaţă să fie stăpâna propriei vieţi. Lucrurile rămân într-o inerţie a amintirilor până ce Paul D, unul dintre negrii fugiţi, îi bate la uşă, şi învie o parte dintr-un Trecut ce ar fi trebuit uitat. Totul se complică atunci când remuşcarea lui Sethe, trecutul şi dragostea ei prind viaţă prin apariţia lui Beloved, o tânără venită de nicăieri, de-o seamă cu copilul ucis.

Beloved pendulează între istorie şi realism magic, între povestea sclaviilor spusă prin povestea personajelor din jurul lui Sethe, şi partea psihologică, delirantă, a relaţiei dintre Sethe şi Beloved. Copila ucisă şi regăsită nu e o simplă fantomă ce reuşeşte să treacă în lumea celor vii; ea este o fantomă a imaginaţiei şi a amintirii, cea care îi transformă pe cei din jurul ei, ironic, în sclavii propriilor amintiri, astfel încât, ca cititor, te întrebi la un anumit punct: cine e adevărata fantomă aici? Beloved sau cei vii?

Prin romanul său, Morrison ne pune faţă-n faţă cu o întrebare la care cu toţii am prefera să nu răspundem, ne dezvăluie o altă faţă a sclaviei, oferindu-ne o lecţie de istorie, şi în acelaşi timp, ne descrie două personaje controversate, umane, imposibil de a le judeca sau admira în totalitate. Pentru că, la urma urmei, mereu va rămâne ceva de scris, de simţit, de amintit, dintr-o astfel de istorie …

labirintul creat în nararea evenimentelor, îmbinarea istoriei cu realismul magic, felul în care conturează relaţia dintre Sethe-Beloved-Denver;

pe alocuri, stilul pare prea erudit, neveridic, pentru anumite personaje;

Pentru cititorii interesaţi de istoria negrilor, traumele colectivităţii şi ale individului; pentru cei pasionaţi de proza lui Faulkner sau de alte romane ale lui Morrison