Călătorii, intersecții și jumătăți de viață

Scris de • 31 January 2014 • in categoria

Titlu: Piazza Bucarest
Numar pagini: 330
ISBN: 978-973-46-3184-1

Facem dintr-o istorie lungă una scurtă atunci când povestim. O viață, chiar o perioadă dintr-o viață, este cu mult mai lungă, încât oricum n-am putea acoperi niciodată totul. Timpul de care avem nevoie să înțelegem sau să nu înțelegem ce planuri are viața cu noi, și ce am făcut noi înșine, e mai lung decât timpul care ne ia să trăim. (…) Nu știm ce ce întâmplă atunci când viața se întâmplă cu noi. - un roman ca o felie de realitate trăită, povestită și repovestită.

Piazza Bucarest este doar una dintre opririle pe care tânărul scriitor, personaj-mediator al întâmplărilor, le notează în încercarea de a înțelege viața tatălui său vitreg și a imigrantei românce care i-a frânt inima. Pe fundalul romanului pe care tânărul scriitor încearcă să îl închege, această poveste în poveste prezintă viața cu fațetele ei surprinzătoare ori dezamăgitoare.

De la o Românie sumbră în ultimii ani de comunism, la o Danemarcă liniștită și o Italie pitorească ori artistică, Piazza Bucarest este o reflectare a lumilor interioare și exterioare care se intersectează, o metaforă a dramelor mici, personale, ce marchează fenomene mari precum libertatea, exilul, prețul imaginației ș.a.m.d. Este un roman concis, fracturat, care mi-a lăsat un gust dulce-amărui datorită lirismului prozei, a notelor filosofice despre viața cotidiană, însă și sentimentul că ceva a rămas neterminat sau, mai bine spus, suspendat. O explicație ar putea fi dezrădăcinarea personajelor a căror poveste neterminată lasă loc imaginației, întrucât, așa cum notează Grondahl, …fiecare dintre noi venim dintr-un loc și că prima relație de apartenență este și prima verigă din lanțul care ne leagă de toată omenirea.

De altfel, romanul punctează importanța locului de apartenență și determinările spirituale ale acestuia, nefăcând, însă, din această perspectivă punctul central de construcție al narațiunii. Locurile și hărțile devin pretextul pentru o analiză mai profundă a naturii umane, în câteva exemple pe care aceasta le îmbracă prin americanul fotograf, fugit în Danemarca, românca al cărei trecut zbuciumat se șterge ușor dintr-o țară în alta, chiar tânărul scriitor care încearcă să lege toate aceste experiențe într-o poveste.

Piazza Bucarest m-a surprins cu tonul melancolic și inserțiile despre istorie, umanitate și artă, însă mi-ar fi plăcut să fie mai închegată povestea personajelor și dezvoltarea lor. Dar finalul deschis lasă loc imaginației cititorului și poate unei continuări.

„Lirismul” personajelor, finețea observațiilor pe seama naturii umane.

Povestea fracturată a personajelor.

Dacă vă plac poveștile-frescă, realismul și tonul de jurnal într-o ficțiune.