Cine a spus că viaţa unei bătrâne este plictisitoare?

Scris de • 15 November 2012 • in categoria

Titlu: 320 de pisici negre
Numar pagini: 303
ISBN: 978-606-579-398-9

„Ţi-ai fi închpuit vreodată că în loc să cureţi casa de praf, dimpotrivă, îl vei împrăştia pe mobile cu atâta....da, ăsta-i cuvântul, cu atâta apetit? Ah, Melania, eşti o nebună mică”

Romanul 320 de pisici negre face parte din seria Melania, alături de Cianură pentru un surâs (chiar primul volum al ciclului), Anonima de miercuri sau Disparitia statuii din parc . Personajul principal şi comun al seriei este Melania Lupu, o bătrânică pusă pe şotii.

În acest roman Melania trece printr-un nou şir de aventuri, făcându-i o adevarată plăcere să fie în mijlocul pericolului, să pună în dificultate atât oamenii legii cât şi infractorii, aliindu-se cînd cu unii cînd cu alţii, cu un şarm unic. Acţiunea romanului se desfăşoara într-un Bucureşti din perioada ceauşista, iar „miliţienii” reprezintă oamenii legii cei mai de temut .

Înca din primul capitol aflăm că pe baza unor fotografii obţinute de Miliţie, maiorul Cristescu o arestează pe Melania Lupu. O altă doamnă în varstă, Olga Tudor, este acuzată şi ea de trafic de influenţă şi arestată. În acest timp, în Bucureşti are loc o întalnire a infractorilor europeni, conduşi de o organizaţie elveţiană, unde invitaţii speciali sunt nişte americani. La această întalnire îşi face apariţia şi Ned Morton, un englez cu renume în domeniu, care plănuieşte să se retragă, dar nu înainte de a da o ultimă spargere şi anume capturarea Fecioarei din Insula Grotelor, statuie din aur în mărime naturală a Madonei. Acesta aflase că statuia a fost ascunsă de un român care a emigrat, iar singura persoană care mai cunoaşte locul unde statuia e ascunsă este soţia acestuia. Englezul Morton pleacă aşadar spre Bucureşti, în căutarea statuii.

Ajuns în Bucuresti el îşi găseşte trei complici care să-l ajute în această afacere. Pune la cale un plan de eliberare a Olgăi Tudor, personajul cheie în aflarea unde se află statuia. Lucrurile se complică întrucât Olga Tudor decide că nu vrea să evadeze aşa că îi face cadou posibilitatea Melaniei Lupu. Şi iată-l pe Ned alături de Melania, bătrânica simpatică, femeia care face pe senila şi reuşeşte să îi convingă pe infractori că fără motanul ei Mirciulică nu ii poate ajuta în găsirea statuii. Escrocii se vor conforma şi vor aduna toate pisicile negre întalnite, in numar de 320 (de unde şi titlul carţii) pentru ca Melania să le analizeze şi în final sa-l găseasca pe Mirciulică. Comedia nu se termină aici pentru că Mirciulică cel adevărat nu va fi cel găsit în cele 320 pisici ci va fi găsit în cu totul alte circumstanţe. În tot acest timp escrocii trec de la o stare la alta, văzând şi ei comicul situaţiei la care bătrânica cea senilă îi supune.

Vor fi multe momente de suspans, răsturnări de situaţie şi întâmplări hazlii care vor face deliciul acestei lecturi. Convorbirile, sau mai bine zis monologurile Melania- Mirciulică și Melania-Melania sunt la tot pasul şi presară romanul cu umor. De asemnea am întâlnit mult pasaje în care sunt menţionate strazi cunoscute din Bucureşti, lucru ce mi-a plăcut, mi-a dat un sentiment de autenticitate.

Stilul alert, suspansul bine conturat, umor, personaje colorate, replici inteligente.

Amprenta timpurilor în care romanul este scris

Pasionaţilor romanului poliţist, tuturor celor care vor să citească ceva uşor, de vacanţă.