Cutii chinezești cu iz lovecraftian

Scris de • 10 December 2012 • in categoria

Titlu: Cheia adâncului
Numar pagini: 542
ISBN: 978-606-931-828-7

Știm că Biblia susține că este cuvântul lui Dumnezeu, în vreme ce O mie și una de nopți este o culegere de povești fantastice. Aceasta este supracoperta: ceea ce știm, sau credem că știm, despre aceste cărți. Acum, imaginați-vă că Biblia și O mie și una de nopți și-ar fi inversat copertele cu mii de ani în urmă: la ora actuală, peripețiile lui Yahve ar face deliciul copiilor mici, în vreme ce mulți credincioși...ar fi fost torturați pentru că au renegat-o pe Șeherezada.”

Trecerea de neînchipuit a vremii, toți anii scurși printre degetele universului, ne-au făcut să inversăm relația dintre cauză și efect. Credem în această teorie pentru că e capabilă să facă anumite lucruri, dar este tocmai invers. Considerând-o reală, perfect funcțională, avem impresia că reușește să facă anumite lucruri. Este suficient să credem în ceva pentru a-l materializa. Realitatea se mulează mereu pe tiparul nostru. Iar adevărul...nu există și, dacă există, nu posedă puterile pe care suntem noi convinși că le are. Nu poate poseda mintea altcuiva și nici să trăiască într-un trup mort. Puterile celor ce cred...sunt simple iluzii animate prin voință. Cam așa arată universul futurist creat de Jose Carlos Somoza, o oglindă în care se reflectă adesea și realitatea zilelelor noastre.

Când un terorist îi șoptește un secret, înainte de a-și lua viața, Daniel Kean, un simplu angajat al căilor ferate, se trezește prins în conflictul dintre două grupări aflate în căutarea Cheii Adâncului. Aflat acum în posesia unor cunoștințe periculoase, acesta este răpit împreună cu familia sa și dus într-un loc subteran. Aproape pe punctul de a-și pierde viața, Daniel este salvat de o ființă ciudată ivită din întuneric și ucigând aproape pe toată lumea.

Ce este Cheia? O comoară prețioasă mai ales prin necunoașterea naturii ei. Fragmentele de text care o citează vorbesc despre sfârșitul lumii și o creatură care coboară din cer odată cu ea. Cheia ar putea să dezvăluie multe secrete despre originea umanității iar profețiile afirmă că, atunci când va fi găsită, ființele omenești îl vor putea distruge pe Dumnezeu și vor înceta pentru totdeauna să mai trăiască în frică.

O carte de groază? Thriller sau SF? Romanul lui Somoza le bifează pe toate împletindu-le cu o sumedenie de teme și motive preluate, în general, din clasicele science-fiction-ului. Descrieri ce amintesc de peisajele lui Jules Verne, utopii desprinse din opera lui Huxley dar, mai ales, o puternică înfluență a lui H.P. Lovecraft și o profunzime/credibilitate extraordinară (datorată formației de natură psihiatrică a autorului) a unor personaje până la urmă fantastice, transformă această poveste într-una deopotrivă fascinantă și confuză.

Cheia Adâncului este un roman capabil a vă tulbura, indiferent care vă este credința, prin aducerea în discuție a valorilor șubrede pe care este clădită societatea. Este o incursiune într-o lume guvernată de frică, îndoială, indecizie, în misterele credinței false, fanatice, lipsită de sens și izvorâtă din simple greșeli de lectură. O reflecție asupra crimelor săvârșite în numele unor convingeri religioase.

Omul se teme de Dumnezeu și Dumnezeu se teme numai de cheie. Cine o deține îl poate distruge. Cheia trebuie să fie distrusă, pentru că Dumnezeu trebuie să fie în viață în mintea noastră. Ceea ce ne sperie ne mângâie. Frica este putere. Dumnezeu trebuie să trăiască.

Personaje fascinante, combinații inedite de teme și motive, o ingenioasă interogație, descrieri poetice

Celor pasionați de meditația asupra conflictului dintre religie și tehnologie, fanilor lui Lovecraft

1. Elena Potocean spune:

Da. :D
    Știu că pare ciudat să-i dau numai 4/5 steluțe, dar să nu-i găsesc nici un minus. E greu de explicat de ce am făcut asta. E o carte foarte complexă și cu mesaj profund, mereu actual, dar latura fantasy e așa pronunțată încât mulți nu vor reuși să vadă dincolo de ea.
    Ție cred că ți-ar plăcea, sunt multe pasaje care amintesc de filozofia lui Herbert din Dune.