Din iubire pentru Praga

Scris de • 19 February 2014 • in categoria

Titlu: 77 de legende pragheze
Numar pagini: 162
ISBN: 978-606-588-626-1

Din micile mele excursii pe teritoriul istoriei artei, am remarcat că majoritatea artiştilor născuţi la Praga îşi iubesc enorm oraşul natal şi nu l-ar părăsi pentru nimic în lume. Aşa s-a întâmplat şi cu autoarea contemporană Alena Ježková. Altminteri, este un loc în care mulţi ne-am dori să ne fi născut. Sigur că uităm în efuziunea acestei dorinţe secrete că oraşele istorice şi superbe precum Praga sunt invadate de turişti, astăzi mai mult decât oricând. Cu toate acestea, nu puţini dintre noi au vizitat-o sau îşi propun un weekend dedicat. Iar dacă ar fi să punem în cuvinte de ce iubim oraşul Praga poate am invoca poezia arhitecturii sale, mulţimea turnurilor de biserici străvechi profilate pe apusuri romantice, vastitatea parcurilor, politeţea localnicilor, amestecul de emancipare occidentală şi de camaraderie estică, eclectismul străzilor medievale, berea, nu-i aşa, la fel de arămie ca în ilustrate, pe Franz Kafka, boema literară redată de Jaroslav Seifert, poate fotografiile magice ale lui Joseph Sudek.

La vraja oraşului care magnetizează milioane de turişti nu mă îndoiesc că a contribuit şi calitatea umană a locuitorilor săi care au ştiut şi în vremea restriştii comuniste să se arate mai curajoşi decât noi, românii în speţă, reuşind să nu mutileze capitala Boemiei precum s-a întâmplat cu Bucureştiul acum vreo câteva decenii.

În orice caz, 77 de legende pragheze pare un volum aparte în care autoarea îşi asumă - riscând un pic - maniera de a scrie ca pentru… copii. Fiecare legendă este redată sub forma unei povestioare care are darul că se infiltrează în mentalul celui care o citeşte. Altminteri, istoria atât de veche a anumitor clădiri pragheze ar fi greu de asimilat prin enumerarea unui nesfârşit şir de regi, de edicte, de răzmeriţe, de epidemii de ciumă.

Cele şaptezeci şi şapte de legende scot la iveală secretele unor clădiri în picioare încă, fie şi după jumătate de mileniu ori chiar mai mult. Tot ceea ce ne-ar putea şopti zidurile bătrâne dac-ar putea vorbi stă consemnat în cartea Alenei Ježková. Iubiri nefericite, sfârşite sub sabie sau la mănăstire, iubiri secrete, răzbunări cavalereşti, secrete ale alchimiei, crime, fantome care încă nu şi-au găsit mântuire şi bântuie prin pivniţe, istoriile tragice ale celor morţi de ciumă, tainele familiilor regale, povestea celebrului ceas astronomic de la primărie şamd. Util celor care sunt deja fani ai celebrului oraş, dar şi celor nostalgici, volumul apărut la Curtea Veche cu sprijinul Ambasadei Cehe ne restituie povestea umanizată a unui oraş în care locuitorii au căutat mereu ca binele să triumfe asupra răului, au respectat tradiţiile şi s-au străduit ca principiile morale şi estetice să primeze. Că Praga rămâne ,,visul de aur’’ al unui popor mai harnic şi mai moral decât altele este dovada iubirii pe care Praga o primeşte necondiţionat astăzi în lume. Comparaţiile cu a noastră vitregită capitală vă las să le comiteţi dumneavoastră…

Este o carte ce se adresează tuturor vârstelor.

Stilul uşor romanţat şi simplificat poate părea facil.

Turiştilor, dar şi copiilor pentru care poate funcţiona ca o carte cu regi, cu cavaleri, cu prinţese şi cu fantome.