Dintr-un fel de prietenie

Scris de • 22 July 2013 • in categoria

Titlu: Detectivii sălbatici
Numar pagini: 768
ISBN: 978-973-102-400-4

„Azi nu s-a întâmplat nimic. Şi dacă s-a întâmplat ceva e mai bine să nu vorbesc despre asta, pentru că n-am înţeles ce-a fost.”

Mai ştii momentul acela de pe la sfârşitul liceului, când, nimerindu-te printre alţi trei-patru asemănători ţie, dar, luaţi în parte, mai buni decât tine, ţi-ai dat seama că totuşi nu te-ai ratat, ba parcă eşti chiar pe drumul cel bun? Că toate lunile pierdute din punctul de vedere al „formării profesionale” se adună înspre ceva ce seamănă a utilitate? Dacă da, îi vei recunoaşte în „detectivii sălbatici” pe prietenii tăi de demult. Dacă nu, cel mai probabil nu ai timp de pierdut cu personaje care călătoresc în lung şi-n lat pentru a da de urma unei poete devenite precupeaţă obeză, întâlnind în drumurile lor zeci de alte personaje care, mulţi ani mai târziu, vor fi chestionate cu privire la aşa-numiţii detectivi.

Pentru un poet care a recunoscut că s-a apucat de proză fiindcă din poezie nu avea cum să îşi întreţină familia în creştere, Bolaño scrie foarte bine. Din care a se deduce faptul că Bolaño este un prozator interesant, captivant pe alocuri, dificil din capriciu, obsedant de la un punct destul de tâziu. Cu proza lui trebuie să ai răbdare. Dând de capăt câtorva dintre ocolişuri, se prea poate să reacţionezi cu un: „ei, şi?”.

Cam atât cu avertismentele. Mai jos, poezia de la care porneşte munca detectivistică din roman:

saucedo3

Opera, semnată de Cesárea Tinajero, le oferă pretextul tinerilor poeţi real visceralişti (nume fictiv dat de scriitor curentului infrarealist mexican) Ulises Lima şi Arturo Belano de a porni în căutarea autoarei dispărute după această unică apariţie publicistică. După cum descoperim spre final, cei doi nu pleacă singuri; cu toate astea, o întâmplare scurtă îi desparte de grupul larg al personajelor-narator, personaje care dau mărturie despre stadiile în care i-au întâlnit înainte şi după întâmplarea cu pricina.

Despre curentul real visceralist, atractiv mai degrabă prin marginalitate, mărturiseşte Laura Jáuregui, cea care l-a cunoscut pe Ulises Lima înainte ca acesta să se numească aşa: „Şi când ne-am dat seama că nu este o glumă, unii, din inerţie, cred eu, sau pentru că era aşa de incredibilă chestia că părea posibilă, sau din prietenie, ca să nu-ţi pierzi dintr-o dată toţi prietenii, i-am cântat în strună şi am devenit real visceralişti, dar în fond nimeni nu lua povestea în serios, în fondul fondului, vreau să spun.”

Tot dintr-un fel de prietenie te pomeneşti dându-le şansă după şansă nebunului Joaquín Font, fost arhitect care, primind vizitele unui om despre care nu îşi aminteşte nimic, se gândeşte paşnic că „acest impuls de a comunica cu semenii este ceva ce mie îmi scapă”, Maríei Font („pe tata a trebuit să-l internăm la balamuc”), bătrânului Amadeo Salvatierra şi istoriilor sale înceţoşate de mescal, dar conţinătoare de Cesárea, chiar şi dubioşilor Ulises şi Arturo, care, mereu în trecere, îşi vizitează cunoştinţele pentru a face uneori câte un duş (Ulises cu o carte în mână), iar altfel „ne beau băuturile, ne mâncau mâncarea, dar într-un mod, cum să vă explic? absent, [...] ca şi cum noi am fi fost nişte gâze sau nişte vaci”. Te pomeneşti, până la urmă, răsfoind în urmă pentru recuperarea indiciilor trecute cu vederea pe când nu luai povestea prea în serios.

Perspectivele multiple, pistele false care provoacă o anumită frustrare includ detalii de un comic discret. Pe măsură ce lectura înaintează, unele mistere care păreau gratuite se lămuresc. Construcţia minuţioasă individualizează vocea fiecărui narator.

Celor interesaţi de o abordare ficţională a regimului Pinochet, în care fuga de totalitarism ia forma unei căutări „sălbatice” pe cinci continente. Cititorilor de Borges şi, în mai mică măsură, Pynchon.