Femei care au schimbat Istoria

Scris de • 9 August 2017 • in categoria

Titlu: Saga Favoritelor
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 438
ISBN: 978-606-719-925-3

Cărțile lui Jean des Cars sunt o încântare. Te fac să iubești istoria chiar dacă ani în șir nu ai văzut în ea decât o serie de date cu care te-ai luptat să le reții sau o galerie de portrete ale unor oameni care nu ți-au părut niciodată prea interesanți.

Jean des Cars este un maestru al povestirii. El folosește istoria doar pentru a spune o poveste. Te face să vezi evenimentele istorice prin prisma poveștilor unor oameni, care apar naturali, complecși și mai ales... vii.

Saga Favoritelor face parte dintr-o serie de lucrări (Saga dinastiei de HabsburgSaga dinastiei de WindsorSaga dinastiei RomanovSaga reginelor) menite să apropie istoria de publicul larg și să ne facă să înțelegem că, de foarte multe ori, cursul unor evenimente majore a fost influențat în mare măsură de femei și bărbați care au stat în umbra tronurilor.

Autorul ne oferă o definiție a conceptului de favorită: „Ce este o favorită ? Cuvântul, neîndoielnic originar din italiană, se referă la o femeie care se bucură de favorurile unei persoane de rang foarte înalt. Spre deosebire de o amantă, favorita nu se mulțumește să fie obiectul unei pasiuni amoroase, fie aceasta efemeră sau durabilă. Ea are putere, exercită influență politică, economică sau artistică. Fie că e iubită de populație, tolerată sau detestată, nimic nu se face și nu se desface fără ea.”

Astfel, facem cunoștință cu optsprezece dintre favoritele Europei, peste jumătate dintre acestea provenind de la curtea regilor Franței. Fiecare este o poveste, în sine, cu momente de lumină și umbră, cu pasiuni, căderi în dizgrație uneori spectaculoase și evenimente majore care au modelat destinul unui continent și al unor națiuni.

Jean Des Cars se oprește și asupra poveștii de iubire dintre regele Carol al II-lea și Elena Lupescu. „La începutul secolului al-XX-lea și în perioada interbelică, familia regală a României este cunoscută pentru personajele sale pitorești, implicate în aventuri incredibile”. În mijlocul acestei atmosfere, crește și se formează viitorul rege Carol al II-lea. Inteligent, frumos și abil, își petrece copilăria alături de o mamă puternică și fascinantă, dar absentă, un tată copleșit de îndatoririle dinastice, un unchi sever și strict și o mătușă ciudată și boemă. Rezultatul acestui mediu este un bărbat care va căuta toată viața un echilibru și o validare pe care o singură femeie va ști să i le ofere – Elena Lupescu. Supranumită „Pompadour a Balcanilor”, ea îl va transforma pe Carol într-un bărbat supus capriciilor și pasiunii ei. Își vor petrece tot restul vieții rătăcind în diferite țări, exilați, alungați din România, dar mereu împreună.

Cartea lui Jean de Cars vă va purta pe la Louvre, Versailles, Buckingham, prin diferite perioade istorice și pe la curților monarhiilor europene. Este o călătorie frumoasă, care vă va oferi câteva ore de istorie și încântare.

O lucrare interesantă, plină de informații inedite și frumos sintetizate.
    Stilul informal și atractiv al lui Jean des Cars care transformă informația istorică într-o poveste minunată.

O carte despre femei fascinante, care din umbra puterii, au influențaț istoria continentului european.