Femeia din cabina 10: La adâncime

Scris de • 26 August 2019 • in categoria

Titlu: Femeia din cabina 10
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 399
ISBN: 978-606-40-0554-0

Eu ador romanele cu detectivi. Anume cu această propoziție vreau să încep recenzia. Îmi alimentez spiritul cu mult suspans și admit faptul că am anumite înclinații nevrotice în materie de romane polițienești. Ele îmi creează certitudinea faptului că sistemul meu nervos are nevoie de multă intrigă pentru a funcționa în totalitate. Dacă în cazul literaturii de suspans clasice (Agatha Christie, Stephen King) totul este mai mult decât clar (O ador!), în cazul romanelor contemporane sunt sceptică. Sunt autori pe care îi descopăr cu tot elanul, care au talent și atenție desăvârșită la detalii și romanele lor îmi fură somnul fără milă.

Astăzi, din păcate, vreau să vă scriu despre o carte care m-a lăsat ușor dezamăgită. Este vorba de romanul Femeia din cabina 10 de Ruth Ware, tradus la Editura Trei, în colecția Fiction Connection. În prim plan, o avem pe jurnalista Lo BlackLock, care își trăiește întreaga viață divizată între dorința de a se afirma și atacuri de panică absolut nefondate. Punctul de pornire al romanului este momentul când aceasta este atacată în plină noapte, în propriul apartament, de un necunoscut. Situația îi declanșează și mai tare stările de anxietate și aceasta începe să acționeze pe alocuri total lipsit de logică, rotindu-se într-un cerc vicios al propriilor gânduri.

Nu mi-aș dori să vă povestesc întreg subiectul romanului, mai ales pentru că mi se pare că nici un spoiler în acest caz nu ar salva cartea. Să o luăm însă de la un capăt. Primul lucru care a scârțâit în carte sunt personajele. Mi s-au părut atât de anoste și fade, încât le-aș fi luat la palme, oricât de pacifistă aș fi. Chiar eroina centrală mi-a creat indubitabila părere că nu îi ajunge coloana vertebrală, că are nevoie de un zbucium adevărat. Mare parte din gândurile ei se concentrau doar pe anxietate, furie și claustrofobie. Deci, în linii mari genul perfect de victimă.

Al doilea punct slab sunt descrierile. Oricât de atentă aș fi în citit, autoarea m-a pierdut după câteva pasaje în care dezvăluia imaginea de ansamblu a vaporului Aurora. Dacă aș fi schițat imaginea acestuia, cred că ar fi fost exact ca în desenele copiilor de trei ani.

Și desigur, haideți să analizăm fundalul emoțional al romanului. Am avut vaga senzație că autoarea a încercat să copieze stilul inconfundabil al scriitorilor nordici care sunt vestiți pentru romanele lor polițiste. Din păcate, a eșuat lamentabil și nu o zic din răutate, ci pentru că efectiv ar fi fost mai potrivit să lucreze linia de subiect fără a o încărca cu multe lamentări, emoții fals instrumentate și un car de anxietate, pe care abia de l-am înghițit.

Bine, vorba poporului: nu e dracul așa de negru cum se spune. Așa că o să laud câteva momente. În primul rând, întorsăturile de situație. Unele chiar au fost reușite, deși le intuiam oarecum. În al doilea rând, inserțiile din presă care au adăugat o doză bunicică de suspans, deși cumva tras de păr.

În linii mari, nu am fost încântată de carte. Am avut așteptări mari, care însă s-au cam evaporat. Deși, nu renunț cu una, cu două. Se pare că Ruth Ware mai are alte două romane traduse la Editura Trei, pe care cred că le voi citi la un moment dat, măcar pentru simplu fapt că unii autori merită a doua șansă.

Citeste cele 5 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Zina spune:

Am crezut, până azi, că acest blog urmărește promovarea de carte. Dacă ați fost atât de dezamăgită de roman, de ce ați mai scris despre el ?…

• Andreea spune:

Asa si este, promovam castile cum si cat putem.

Insa inainte de orice suntem cititori, ca dumneavoastra si ca ceilalti vizitatori. Asa ca din cand in cand nimerim si cate o carte care ne place mai putin. Alegem sa scriem despre ea din acelasi motiv care ne face sa scrie despre orice alte carti: dorinta de a impartasi experienta noastra.

2. Zina spune:

Pe un site ”intelectual” n-ar fi normal ca răspunsurile la comentarii să fie scrise și ele cu diacritice? Cred că cititorii merită atâta atenție…

3. Corina Moisei spune:

Bună ziua, stimată doamnă! Vă mulțumesc pentru feed-back-ul primit. Am scris această recenzie, pentru că astfel am perceput cartea. Nu putem furniza doar cronici pozitive și să compromitem ideea cititului de calitate. Am încercat să fiu destul de obiectivă, însă nimeni și nimic nu vă poate încurca să lecturați această carte. Să aveți spor în citit și noroc la cărți bune!