Femeie, gheișă sau iubită?

Scris de • 4 October 2012 • in categoria

Titlu: Komayo. Povestea unei gheișe
Numar pagini: 196
ISBN: 978-973-689-496-1

Viața în „cartierul de plăceri” presupune o pendulare măiestrită între orgolii, sentimente și dorințe personale și constrângerile unei societăți riguroase.

A ajuns sus exact când sunetele de shamisen ale gheișelor care repetaseră în casele învecinate se topeau unul după altul. Era ora când se pregăteau de baie, în timp ce chimonourile de bumbac atârnau la uscat în briza de seară cu miros de fum, iar telefoanele de la casele de ceai începeau să sune. Așa era seara în cartierul de plăceri. - o privire în culisele unei lumi fascinante, dar care acoperă orgoliile și singurătățile artiștilor prinși în jocurile din spatele scenei, astfel se încheagă povestea din Komayo . Departe de a fi doar istoria unei gheișe nevoite să reia această meserie împreună cu limitările și sensibilitățile sale, romanul reprezintă o radiografie succintă a unei „bucăți de viață” din societatea japoneză a începutului de secol XX.

Publicat în 1919 și tradus pentru prima dată în engleză în 1963, romanul vorbește despre gheișe, case de ceai și actori de kabuki prin prisma relațiilor mai mult sau mai puțin acceptabile social, ce se stabilesc între aceștia. De la invidiile personale între gheișe, la visele de mărire ale unor actori ai vremii și până la poveștile triste ale celor îmbătrâniți și uitați de această lume a imaginilor înșelătoare (asemeni casei nelocuite a actorului Segawa), narațiunea scoate în evidență conflictul dintre ceea ce își doresc și ceea ce le este permis oamenilor din lumea „plăcerilor”.

Komayo este o gheișă ce trece cu ușurință de la un bărbat la altul, doar pentru a se îndrăgosti de unul care îi poate aduce decăderea, Segawa este un tănâr actor ambițios al cărui simț de conservare este mai puternic decât dragostea pentru femei, în timp ce Kikuchiyo este o gheișă stângace, dar cu un farmec aparte și moravuri oarecum îndoielnice, iar Yoshioka este un afacerist mândru, pentru care jocurile iubirii sunt doar o altă formă de a-și consolida reputația. Fiecare personaj își trăiește drama în felul său, scriitura lăsând să se întrevadă adevăratele semnificații ale acesteia din modul în care sunt descrise relațiile și motivațiile din spatele fiecăreia.

Cu toate acestea, în ciuda atenției la detalii, am simțit lipsa unei exprimări mai intense, lăsându-mă cu o nedumerire – să fie asta o caracteristică a culturii japoneze în care sentimentele nu se expun aproape deloc sau, pur și simplu, o alegere voită a scriitorului. Pe de altă parte, însă, scriitorul accentuează diferențele de gândire dintre femei și bărbați, ce sunt completate de statutul social și convențiile epocii, demonstrând că emoțiile au un anumit grad de universalitate, dincolo de specificitățile culturale.

Romanul Komayo îmi pare, în final, o radiografiere concisă a bucuriilor efemere permise pentru cei ce întrețin lumea gheișelor, dar care sunt dispuși să sacrifice sentimente pentru un astfel de stil de viață și pentru fărâmele de strălucire ce le alină egoul. De asemenea, este un mod plăcut de a învăța despre obiceiurile și particularitățile unei lumi ce aprinde imaginația occidentalilor – trebuie să mărturisesc faptul că mie mi-a stârnit dorința de a citi mai multă literatură japoneză, în special cu un fundal istoric. Așadar, vă recomand să citiți acest roman ca un prim pas dintr-o lungă călătorie de înțelegere a unei culturi diferite.

O privire din culise în lumea și mentalitatea vremii gheișelor și a unei Japonii prinse între conservatorism și occidentalizare

Psihologia personajelor pare să scape printre rânduri, într-un limbaj ce dă atenție detaliilor, însă într-o formă aproape „clinică”

Celor pasionați de cultura japoneză și de povești cu intrigi amoroase și constrângeri sociale