Forme de expresie ale inconștientului

Scris de • 19 October 2012 • in categoria

Titlu: Psihanaliza și științele umaniste
Numar pagini: 218
ISBN: 978-973-111-271-8

Perspectiva psihanalitică asupra artei, etnolingvisticii, religiei și filosofiei.

Tentația de a explica toate produsele gîndirii prin intermediul teoriei psihanalitice nu este nouă, iar de la apariția psihanalizei a fost rafinată de unii susținători ai acesteia, în timp ce alții au renunțat concentrîndu-se pe aspectele sale terapeutice. Otto Rank și Hanns Sachs se concentrează în acest volum pe evidențierea aspectelor psihanalitice regăsite în cultură, discutînd mai multe domenii, de la mitologie la filosofie, etică și pedagogie.

Idee de bază a interpretării psihanalitice a produselor culturale este că acestea sunt forme de expresie ale inconștientului, forme acceptabile care împacă tendințe opuse: „Mecanismele prin care impulsurile pulsionale refulate și dorințele inconștiente reușesc să învingă refularea și să influențeze acțiunile și gîndirea unui om civilizat în relație cu realitatea, servesc colectivitatea deoarece natura conflictului cu inconștientul cere deformarea inconștientului și compromisul cu conștiința.(...) În timp ce se desfășoară acest conflict dintre conștiință și inconștient, el produce diverse produse de compromis valoroase în aria relațiilor sociale. ”

Astfel, în spatele oricărui act cultural se ascunde cîmpul de forțe inconștient-conștient. Psihanaliza îl descrie în limbaj specific și cu temele obișnuite cititorilor acestui domeniu. Conform lui Rank și Sachs, complexul oedipal este principalul fundament al actelor culturale. Cei doi autori ilustrează această idee în special în analiza motivelor mitologice și religioase, o demonstrație fascinantă pentru pasionații de hermeneutică.

În ceea ce privește arta, autorii fac o paralelă între efectul acesteia și sugestia hipnotică. Mie îmi place să-mi imaginez că obiectul de artă este ca un ecran pe care se proiectează dorințele proprii și împlinirea acestora fără nici o responsabilitate din partea privitorului/ admiratorului și fără ca acesta să piardă contactul cu realitatea. În cuvintele autorilor: „Mijlocul principal prin care arta poetică își obține efectul este condiția stranie în care este pus ascultătorul. Ca prin intermediul sugestiei, el este forțat să experimenteze lucruri ce sunt legate de el într-un fel sau altul, adică să le transpună în realitatea subiectivă și totuși, prin acest demers, el nu pierde în întregime cunoașterea relației corecte a lucrurilor.”

În domeniul filosofiei, Sachs și Rank fac o paralelă între filosofie și nevroză, de exemplu: „Compulsiei nevrotice spre interogație subtilă, spre căutarea patologică de explicații, spre îndoiala distructivă a nevroticului obsesional, îi corespunde admirația filosofică pentru fenomenele altminteri neobservate, organizarea pedantă, motivată logic a gîndirii în funcție de principiul simetriei, nevoia puternică de cauzalitate ce se unește de preferință cu problemele cele mai profunde și insolubile ale proiectului individual și cosmic ce sunt învăluite într-o îndoiala eternă.” Autorii speculează în mai multe rînduri această paralelă, oferind chiar un model caracteriologic care poate să fie sau să nu fie pe gustul cititorului contemporan. De altfel, și autorii recunosc că este un model destul de grosier și necesită investigații ulterioare.

Stilul în care este scris acest volum este destul de greu de urmărit, cu înflorituri și devieri de la subiect, care nu aduc neapărat lămuriri, ci mai curînd parazitează mesajul. Din punctul meu de vedere, pentru cei care doresc o perspectivă de ansamblu asupra influenței psihanalitice în cultură, nu este cel mai bun ghid, aș recomanda acest volum mai curînd pentru cei pasionați de istoria psihanalizei și/sau de hermeneutică.

Fluența în aplicarea teoriei psihanalitice în domeniul socio-cultural

Limbajul greoi

Cititorilor care doresc să afle mai multe despre alți reprezentanți ai mișcării psihanalitice timpurii.