I-den-ti-ta-te în demo-version

Scris de • 5 August 2011 • in categoria

Titlu: Generation P
Numar pagini: 292
ISBN: 978-606-588-073-3

Rusia s-a impus în faţa întregii lumi prin puterea ce o transmitea, atât în domeniul artistic, cât şi în cel politic. Am asociat această ţară cu scrierile lui Dostoievski, Tolstoi, Gogol sau Bulgakov. Ne-am gândit ani la rândul la comunism sau KGB. În momentul când regimurile politice se schimbă, când şi într-o astfel de ţară conceptele americane dau năvală, ce se întâmplă oare în mentalitatea omului simplu? Cum încadrăm idei precum democraţie, liberalism, capitalism în Rusia-mamă?

Viktor Pelevin încearcă să descrie noua generaţie a Rusiei, a celor ce au ales Pepsi, dependendenţi de mass-media, a celor ce şi-au format identitatea în noua democraţie. Numai că în această ţară, precum Pelevin ne spune, democraţia e mai mult un demo-version a ceea ce a fost cândva.

Vavilen Tatarski e unul dintre tinerii Generaţiei P. Cu un nume ce spune tot, compus din numele lui Vassili Axionov şi Vladimir Ilici Lenin, Vavilen încearcă să se integreze în noua societate. De la absolvent al facultăţii de Litere şi vânzător, Tatarski intră în lumea reclamelor, avansând rapid în această carieră şi cunoscând o altă realitate. Cotidianul e dezgolit de orice sentiment, de tot ceea ce este uman. Sacrul se regăseşte în elementele din mitologia mesopotanică prezentată în halucinaţiile personajului cauzate de narcotice. Cu fiecare pagină citită, ni se dezvăluie un plan suprarealist, plan ce accentuează sarcasmul romanului: Tatarski comunică cu spiritul lui Che Guevara, preocupat şi acesta de lumea televiziunii, lumea politică devine doar un joc de imaginaţie al unei instituţii, iar TOT ce se prezintă la televizor, de la ştiri, emisiuni politice, e doar o născocire a câtorva minţi. Minţi americanizate, fără conştiinţă, minţi fără sentimente. Elţîn, Berezovski, cecenii şi mulţi alţii sunt doar cifre pe un panou, a căror viaţă este deja programată.

Paradoxal, conştiinţa telespectatorului rus, eliberat de comunism, este controlată şi uneori programată în democraţie de televizorul din faţa lui. În noua Rusie domină vidul. No more culture, no more civilization, naratorul ne spune la un moment dat. „Acolo au fost secera şi ciocanul şi steaua, dar el le-a scos şi în locul lor a pus Coca Cola şi Coke.” Totul este redus la o lume a mass-mediei ce deţine controlul, o lume a gangsterilor, a drogurilor, a tot ceea ce este ireal şi absurd. La fel ca şi ideea centrală a romanului, personajele sunt doar simple marionete, fără o psihologie proprie. Ce mai e viu, ce mai pulsează, într-o astfel de societate?

Generation P este o carte dificilă, care probabil impune un nou tip de literatură rusească. Plină de ironie, umor şi absurd, Generation P prezintă povestea unei generaţii depersonalizate încă de la început, fără identitate, fără valori, adormită în stadiul său de ... demo-version.

Vreau cartea Generation P

ronia rusească, satira societăţii ruseşti, care poate fi aplicată şi altor state, imaginaţia autorului, accentul ce cade pe depersonalizarea întregii generaţii.

scris doar într-un stil epic, cu personaje liniare.