În căutarea lui El Dorado

Scris de • 19 February 2018 • in categoria

Titlu: Trei săptămâni în Anzi
Numar pagini: 304
ISBN: 978-973-50-5448-9

Numele lui Marius Chivu îmi era cunoscut datorită articolele sale din revista Dilema Veche, dar niciodată nu am știut că un publicist poate scrie astfel de jurnale de călătorie, deoarece acest gen literar implică multă minuțiozitate și detaliu. Cu toate acestea, autorul s-a descurcat de minune cu sarcina sa, oferindu-ne în dar posibilitatea unei călătorii fascinante în Peru.

Întreg albumul, căci așa aș cataloga lucrarea, este împestrițat de imagini suculente, savuroase, dezvăluind colțișoare uitate de lume, dar unde mai exisă frumusețe și zumzet. Descrierile piețelor alimentare și deliciile exotice pe care le încearcă, pe parcursul călătoriei sale, eroul nostru, sunt un festin pentru imaginație. Am absorbit cu nesaț peripețiile și observațiile atente ale lui Marius Chivu asupra existenței peruane, asupra unor obiceiuri, care pot fi considerate, pe bună dreptate, bizare, cum ar fi mâncarea porcușorilor de Guineea de Crăciun.

Este de apreciat maniera cu care autorul pătrunde în acel oraș – simbol al culturii incașilor, Machu Picchu. O face cu respectul unui explorator înveterat, iar cadrele fotografice captate ne teleportează cumva în inima acelei verdeți luxuriante împletite cu tăcerea pietrelor. Dincolo de substratul istoric, de altfel bine sedimentat, cartea este un jurnal de impresii, de stări și de meditații. Unele fotografii ale fețelor oamenilor fac cât zece surprize istorice, iar a-i regăsi în habitatul lor firesc este o adevăată comoară pentru un călător care se respectă.

Din paginile jurnalului până la noi transcende și un umor delicat, rezultat firesc al experiențelor consumate acolo. De exemplu, observația autorului asupra importanței cartofului, acesta notând: „Probabil ADN-ul peruanilor conține deja amidon”.

În aceeași ordine de iei, țin să fac o observație pertinentă despre indexarea optimă a informațiilor, cartea permițându-ne să aprofundăm tema chiar și după finalizarea lecturii. Mi-au plăcut pasajele în care autorul introduce anumite vise pe fundalul unor stări proaste, condiționate de oboseală și surmenaj, acest lucru permițând să ne apropiem de pielea lui, de simțămintele pe care le retrăiește pe întreg parcursul drumului, care merită a fi observat, a fost unul deloc ușor.

Nu o să vă dau prea multe detalii geografice, deoarece asta ar sfărâma din farmecele acestei experiențe inedite, doar o să vă zic să vă înarmați cu răbdare pentru o ascensiune de pomină, pentru niște poze de toată frumusețea și o experiență nemaipomenită, alături de Marius Chivu, scriitor, traducător și cronicar literar român la astfel de publicații, precum Dilema Veche. Cu siguranță, voi continua să îl descopăr și grație altor lucrări, căci penița sa atentă ne oferă veritabile delicii livrești.

Părțile pozitive ale lecturii sunt completate în primul rând de grafica impecabilă, care transformă volumul și într-un album foto, numai bun de păstrat în casă. Totodată, este și un ghid turistic pe cinste, potrivit celor care nu mai știu încotro să ia direcția vacanței. Concluzionând, pot cu certitudine să afirm că voi continua să construiesc acest tandem autor – cititor, deoarece lucrările domnului Chivu sunt exact pe gustul meu.