Scris de • 1 September 2017 • in categoria

Titlu: Istanbul. Orașul Imperial
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 319
ISBN: 978-606-719-761-7

If one had but a single glance to give to the world, one should gaze on Istanbul” (Alphonse de Lamartine)

Istanbul este mai multe decât un oraș… este o stare care se impune firesc din primul moment și care persistă indiferent prin ce colțuri ale lumii se mai întâmplă să poposești. Starea aceasta este greu de descris… în ultimul an și jumătate, am fost de zece ori în Istanbul și de fiecare dată, sentimentul pe care îl încerc este acela de întoarcere într-un spațiu privilegiat și special. Este ceva în aerul Istanbulului, în clădirile sale vechi și noi, în străduțele întortocheate sau în bulevardele sale largi și moderne, în monumentele istorice amintind de gloria otomană sau în cartierele purtând amprenta inconfundabilă a începutului de secol al XX-lea. Acest „ceva” trebuie experimentat și simțit, pentru că, altminteri, scapă capcanei cuvintelor.

Poate asta este și explicația pentru numărului mare de cărți despre Istanbul. În aproape toate epocile și perioadele istorice, au existat scriitori cuprinși de magia orașului, indiferent de zonele din care au venit sau de genurile literare pe care le-au abordat. Printre ei, autorul american, John Freely realizează o adevărata capodoperă în Istanbul. Orașul imperial, propunând cititorului o incursiune în istoria fascinantă a singurului oraș din lume care se întinde pe două continente.

Cartea este, de fapt, o istorie a schimbărilor prin care a trecut un spațiu geografic și cultural important al lumii noastre și a modului în care aceste schimbări au creat Istanbulul de azi. Primele trei părți ale lucrării sunt dedicate etapelor istorice ale orașului – Bizanț (oraș-stat grec), Constantinopol – epoca romană și Istanbul – capitala Imperiului Otoman. Cititorul va găsi o multitudine de date istorice și întâmplări care conturează destinul orașului. Dimensiunea socială și culturală este bine evidențiată și indică sursele acestui melanj fascinant de culturi, mentalități și istorii din care este compus Istanbulul.

Capitolul care mie, personal, mi-a plăcut cel mai mult a fost acela care relatează căderea Imperiului Otoman (1876-1923). Este momentul istoric al trecerii Turciei către modernitate, un proces complicat și dureros, care, însă, a constituit un model de urmat pentru multe decenii. Freely relatează un episod pitoresc al acelei perioade: „În 13 februarie 1878, sultanul a convocat o adunare comună a celor două camere ale Parlamentului pentru a hotărî dacă să se apeleze la Marea Britanie pentru a trimite o flotă care să protejeze Istanbulul de o posibilă înaintare a rușilor. După ce majoritatea membrilor și-au exprimat acordul, un brutar pe nume Naci Ahmed l-a criticat pe sultan pentru faptul că amânase atâta vreme consultarea cu Parlamentul. Aceasta a fost ultima picătură pentru sultan, care a dizolvat Parlamentul”. Istanbul este, cu siguranță, locul unde orice este posibil, iar un brutar poate declanșa o revoluție.

Erudiția autorului și relatările diverșilor călători, precum și capitolul dedicat monumentelor orașului face din cartea lui Freely o lectură plăcută, interesantă și utilă pentru orice își dorește să cunoască Istanbului și să înțeleagă fascinanția pe care acesta o exercită de veacuri asupra lumii.

Informații istorice și relatări pitorești despre Istanbul transmise în stilul inconfundabil al lui John Freely.
    Suportul vizual al textului care ajută cititorii să se familiarizeze cu istoria orașului.

O carte de neratat despre un oraș fascinant și despre istoria lumii noastre.