ISBN: 978-973-1931-99-9

Cu toții am fost vânători.
Apoi s-a inventat agricultura și am devenit agricultori.
Apoi s-a inventat fabrica și am ajuns cu toții muncitori în fabrică. Apoi fabrica s-a destrămat.
Ce a mai rămas de făcut? Arta.
Acum a avea succes înseamnă să fii artist.

Când l-am descoperit acum câțiva ani, nefiind încă popular și nici eu familiară cu anumite concepte, o mare parte din ce scria Seth Godin îmi părea de domeniul fantasticului. Totuși, m-a fascinat atât de tare încât am început să fiu interesată de tot ce înseamnă dezvoltare personală. Nimerisem tocmai un articol despre creierul reptilian, fragment ce avea să devină capitol esențial din această carte extraordinară, mult mai târziu publicată și la noi.

Când deschizi o carte din colecția de leadership, o faci cu scepticism, ce mai poate fi spus nou? Chiar dacă cunoșteam în parte ideile dezvoltate aici, modul unic, sincer și captivant în care le prezintă Seth le păstrează extrem de motivante. Fără a-ți vinde rețete magice, a impune o cale anume ori a desena hărți precise, reușește să miște ceva în tine, și anume mecanismele schimbării.

Seth Godin își asumă misiunea de a ne ajuta să schimbăm lumea revenind la valori precum umanitatea, creativitatea și generozitatea. Ne oferă, practic, ocazia de a ne elibera de pactul faustian încheiat de civilizația noastră prin renunțarea la geniu și vocație artistică în favoarea unei stabilități iluzorii.

Extinzând conceptul de artă, Seth ne propune leadershipul artistic și omul de tip linchpin(opus Turcului Mecanic), cel care este indispensabil, de neînlocuit, nu se întreabă ce are de câștigat, ci oferă cu generozitate daruri ce schimbă oamenii. Capabil de a face noi conexiuni, își depășește constant atribuțiile pentru că nu se teme de lucrurile ocolite de ceilalți, pledează pentru calitate, nu vânând recompense, cât mai ales de dragul valorii, așteptând la schimb doar libertate, responsabilitate și respect.

Acest tip de angajat, indispensabil prin abilitatea lui de-a acționa fără a avea nevoie de un set de reguli sau hărți de orientare și care depune efort emoțional, ca orice mare artist nu este produsul unei școli special concepute pentru a-l crea. Astfel, cartea lui Seth vine și ca o revoltă împotriva educației blocate într-o organizare tradițională și lipsită de eficiență, fără a da vina pe profesori, cât mai degrabă pe sistemul care pedepsește artiștii, răsplătind în schimb birocrații. Revolta se extinde și asupra organizaților pline de automate umane, fabrici care nu mai angajează oameni ci hârtii, nefiind capabili a realiza că noile CV-uri sunt proiectele.

Oricât de dorit pare angajatul-artist pe care îl propune cartea, sau de câștigurile pe care le-ar aduce companiei, acesta se lovește adesea de angajatorii care se simt amenințați de cineva capabil să creeze progres, dar și de antipatia celor ce nu tolerează nesupunerea și ideile neconvenționale.

Cel mai interesant și original capitol, pe care îl recomand oricui să îl parcurgă cu atenție este cel despre Rezistență. Ce este rezistența? Indiferent că îi spunem creier reptilian, animalic sau amigdală, acesta este o rămășiță a omului primitiv și adevăratul vinovat din spatele acțiunilor pe care nu le putem îndeplini oricât am încerca. Ne provoacă teamă și ne sabotează succesul limitându-ne potențialul. Acest creier reptilian e de fapt centrul emoțional primitiv al creierului numit amigdală. El deține acea memorie emoțională care ne face să reacționăm la stimulii din mediu fără să ne gândim la asta, să trăim inconștienți comportamente programate. Tot ceea ce ține de sex, putere, imagine de sine, hrană, va declanșa răspunsuri automate ale creierului reptilian, principalele emoții generate fiind afecțiunea animalică, ura, frica și dezmățul.

Fiind diferită de restul cărților sale, aceasta îi poate captiva chiar și pe cei care, în general, nu sunt fanii lui Seth Godin.
    Receptate de persoana potrivită, ideile sale inovatoare pot produce adevărate schimbări în viața unui om și-a celor cu care înteracționează.

Ca orice text de acest gen, are tendința de a fi repetitiv pe alocuri.
    Pentru cei obișnuiți cu conformismul, viziunea lui Seth poate părea una ce tinde spre utopie.

Cartea se adresează atât angajatului cât și angajatorului, reliefând cât de imperativ este ca o echipă de top să fie alcătuită nu numai din profesioniști, ci și din vizionari, deoarece primii asigură îndeplinirea eficientă a sarcinilor iar ceilalți îi pot motiva să țină pasul cu tendințele actuale de piață.

1. Oana spune:

A fi artist inseamna sa pricepi sensul cuvantului, sa manuiesti vorba incat cititorul sa isi indrepte atentia spre tine. Dac stii sa storci fiecare cuvant ca pe un fruct si sa oferi bunatatea suculenta intr-o carte care se vinde ca painea calda, inseamna ca ai reusit sa mai urci o treapta in intelepciune.