Abundenţă = inutilitate

Scris de • 28 July 2011 • in categoria

Titlu: Lexiconul inutilităţii
Numar pagini: 240
ISBN: 978-606-579-218-0

V-am făcut cunoştinţă cu Alexander Von Schonburg atunci când v-am vorbit despre Arta de a scăpăta cu stil. Acolo, autorul expunea numeroasele avantaje ale traiului modest, analizând bogăţia interioară dată tocmai de simplitatea vieţii materiale. Demersul din respectiva carte este completat de o nouă scriere, şi anume Lexiconul inutilităţii, prin intermediul căreia contele oferă un adevărat ghid al lucrurilor pe care el le consideră pur şi simplu inutile, chiar dacă la prima vedere, acestea ne promit fericirea…

Şi de această dată avem parte de acelaşi stil ironic şi amuzant, caracteristic autorului. El se înarmează cu o astfel de abordare, fiind conştient de faptul că se adresează unor oameni care cred în opusul a ceea ce propagă el. Cetăţeanul modern încearcă să îşi găsească împlinirea în acumularea de obiecte şi activităţi pe care le consideră benefice. Nu atât pentru plăcerea proprie, cât pentru “eticheta” pe care o afişează în faţa celorlalţi.

Abundenţa şi luxul reprezintă un soi de garanţie a puterii şi a superiorităţii în faţa maselor. Îţi dă sentimentul de care ai nevoie pentru a fi „altfel”. Dar ce facem atunci când luxul de odinioară devine din ce in ce mai accesibil? Cât de departe poate merge abundenţa în aşa fel încât să îi poată departaja clar pe cei bogaţi de toţi ceilalţi? Atunci deja începe concurenţa între companii pentru produse şi servicii cu mult mai exclusiviste şi cu preţuri mai exorbitante. Şi astfel deja se intră pe un drum în permanenţă ascendent, care îi face pe oameni, paradoxal, şi mai nemulţumiţi, într-o căutare avidă de „fericiri”.

Alexander Von Schonburg dedică mici capitole unor lucruri, dar şi activităţi cu care obişnuim să ne răsfăţăm, dar pe care autorul le consideră de-a dreptul inutile, deoarece ne sărăcesc şi material, dar şi interior. Astfel, vei găsi în lista lui capricii precum garniturile decorative, croazierele, caviarul, automobilele de teren, însă şi alte noţiuni la care nu te-ai fi aşteptat, la fel de zadarnice, pe plan macro: sondajele, ambasadorii sau chiar Naţiunile Unite… Toate acestea sunt grupate în ordine alfabetică, ca într-un dicţionar, iar cu fiecare pagină întoarsă rămâi surprins de câtă inutilitate ne înconjoară. Toate prezentate, bineînţeles, cu un umor aparte.

Dacă aţi citit Arta de a scăpăta cu stil, cu siguranţă o să vă placă şi Lexiconul inutilităţii. Dar pot fi citite şi independent fără probleme. Pe mine m-a prins scriitura autorului, iar lecturarea cărţii de faţă te pune pe gânduri şi te ajută să deschizi ochii mai bine. Trăim într-o societate îmbolnăvită de nebunia consumului şi a acumulării, care ne dezumanizează şi ne înveşmântează în superficialitate.

Vreau cartea Lexiconul inutilității

Prezentarea elementelor inutile pe un ton ironico-umoristic aparte.

un ghid util pentru cei care vor să vadă mai clar zădărnicia lucrurilor care îi înconjoară.