Literatura și pericolul ideologiilor extremeiste

Scris de • 27 February 2018 • in categoria

Titlu: Literatura Nazistă în America
Numar pagini: 213
ISBN: 978-606-771-094-6

Roberto Bolano este un personaj atipic și a fost adesea asemănat cu James Joyce pentru talentul natural de povestitor și pentru îndrăzneala cu care a re-inventat o lume, o cultură și o tradiție literară. S-a născut în Chile, a trăit în Mexic și în Spania, căutând mereu experiența crudă, în afara granițelor trasate de preocupările literare. Bolano mărturisea că a plecat din Mexic pentru că trăia o viață tipică de scriitor, învârtindu-se în cercul strâmt al lumii literare, ceea ce, la un moment dat, i s-a părut insuportabil. În Spania, a reușit să își facă prieteni din medii sociale diferite și a avut tot felul de joburi, dobândind astfel o senzație de libertate. Toată viața, Bolano a părut tipul de personaj care nu poate fi prins în tipare, care se sufocă atunci când propria existență încearcă să se așeze în matca calmă a unui rol profesional sau social.

Cărțile lui reflectă, în mare măsură, viața omului Bolano, iar Literatura Nazistă în America este, poate, o altă încercare de evadare în imaginație, de spargere a tiparelor literaturii. Autorul construiește un fel de enciclopedie imaginară de scriitori din spațiul american, atrași de extrema dreaptă și care visează la un Al Patrulea Reich.

Fascinația pentru ideologia nazistă și personajul Adolf Hitler nu este ceva nou în lumea literară și artistică, dar Bolano reușește să inventeze personaje uneori mediocre, alteori genii, cu destine și opere în care se împletesc tragismul, umorul, oroarea și ridicolul. Un clan literar, Mendiluce, a cărui matroană ezită între literatură şi decoraţiuni interioare şi care transpune în realitate The Philosophy of Furniture a lui Poe; o nubilă a aceluiaşi clan care trăieşte o viaţă (literară) din fotografia cu Hitler ţinînd-o în braţe; un „romancier realist, naturalist, expresionist [care a cultivat] decadentismul şi realismul socialist" şi care-l provoacă la duel pe Lezama Lima, etc. Mozaicul de personaje este complet și complex.

Într-un interviu din aprilie 1998, publicat în revista Lateral, scriitorul afirma: „Lumea de extremă dreaptă e o lume lipsită de măsură, iar asta e interesant în sine. De multe ori însă, când îmi iau ca subiect extrema dreaptă, de fapt, eu vorbesc despre stânga. Iau imaginea care e cel mai uşor de caricaturizat ca să vorbesc despre altceva.Cînd vorbesc despre scriitorii nazişti din America, în realitate vorbesc despre lumea, uneori eroică, dar cel mai adesea abjectă, a literaturii în general".

Literatura nazistă în America este cartea imaginarului unor spații literare ideologizate și a pericolului pe care îl reprezintă acestea în cultura și societatea noastră.

O carte plină de farmec și stil, atipică în peisajul literar contemporan.

Povestea literaturii și a lumii contradictorii și complexe din care se naște ea.