Lumea plutitoare a Yoshiwarei

Scris de • 19 May 2014 • in categoria

Titlu: Curtezana și samuraiul
Numar pagini: 336
ISBN: 978-973-689-662-0

Lesley Downer s-a născut la Londra și a crescut într-o casă plină de cărți despre cultura și civilizația Asiei care i-au servit mai apoi drept inspirație și imbold pentru continuarea studiilor în Japonia. Aici rămâne timp de cinsprezece ani și se documentează pentru numeroasele cărți dedicate Țării Soarelui-Răsare.

Curtezana și samuraiul este doar una dintre operele care dezvăluie lumea exotică a gheișelor, alături de Madame Sadayakko: The Gheisha who Seduced the West (biografia actriței japoneze care a inspirat povestea operei Madame Butterfly de Puccini) și Ultima concubină.

Romanul porneşte acţiunea în anul 1868, într-o Japonie sfâşiată de un război civil care zguduie din temelii orânduiala clasică a lucrurilor. Ultimul shogun este învins şi soarele abia răsare asupra epocii împăraţilor. Schimbările de ordin politic sunt redate pe două planuri paralele care ajung să se întretaie printr-o frumoasă poveste de iubire dintre un samurai și o gheișă. Pe de o parte, avem de-a face cu relatările lui Yozo și ale loialiștilor din Nord care își pun speranțele în noua republică Ezo și trăiesc cu visul că shogunul se va întoarce atunci când îi vor învinge pe sudiștii neciopliți și inculți, iar pe de altă parte, o avem pe Hana, tânără soție de samurai lăsată singură acasă, vândută printr-un tertip Casei Tamaya din Yoshiwara, cartierul plăcerilor din Edo, care ajunge în scurt timp cea mai faimoasă și apreciată gheișă a celor Cinci Străzi.

curtezana si samuraiul txt

Războiul purtat la scară largă pe câmpul de bătălie este transformat și transferat la scară mai mică într-un război personal al tinerei curtezane care tot speră că va scăpa de stilul de viață care i-a fost impus și că se va putea retrage înapoi acasă. Dorința arzătoare îi este îndeplinită atunci când războinicul Yozo ajunge în Yoshiwara și cei doi se îndrăgostesc, înțelegând că nu își vor putea trăi povestea de dragoste decât departe de toate pericolele care îi pasc în cartierul lampioanelor roșii.

Ce mi-a plăcut cel mai mult la această carte a fost ancorarea fermă în realitate, multe dintre personaje având un corespondent istoric real. Apoi aș bifa, în mod evident, lumea seducătoare și plină de pericole a gheișelor, acele vrăbiuțe încântătoare ținute într-o colivie de aur. Alternarea celor două planuri a contribuit la crearea unui echilibru între aromele romanului – gustul înțepător al săbiilor și al sângelui în care se scaldă războiul și aroma dulceagă a cireșilor în floare, a esențelor parfumate și a foșnetului de mătase al chimonurilor. Astfel, atenția mi-a fost captată pe tot parcursul lecturii, antrenând ambele personaje în egală măsură în poveste, compensând părțile mai slabe cu câte un asediu sau vreo bârfă picantă despre un client sau gheișă.

În concluzie, e o carte pe care o recomand pentru că nu e grețos de dulce, nu se avântă cu tot elanul înspre tărâmul romanelor de dragoste și al iubirilor mistuitoare și nici nu este atât de dură sau de plictisitoare încât descrierea luptelor și a războiului să inducă o stare de somnolență.

Descrierea frumoasei lumi a gheișelor în care visele se contopesc în coșmaruri și invers.

„Piedicile” involuntare puse de alternarea planurilor care temperează avântul de vitejie pe câmpul de luptă și tărăgănează punctul culminant al transformării Hanei în Hanaogi, marea curtezană.

Celor pasionați de Japonia și de istoria ei, celor interesați de povestea gheișelor sau celor ce își doresc o poveste de iubire mai altfel.