Scris de • 5 July 2017 • in categoria

Titlu: Sultana Kosem
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 394
ISBN: 978-606-793-094-8

În societatea asta, inteligența este ceva specific bărbaților, Kosem. Femeile sunt sortite să fie strivite sub zidurile plăcerilor trupești”.

Fascinația pe care istoria otomană o generează în rândul publicului de pretitudeni nu mai este de mult o surpriză. Editurile, televiziunile, presa scrisă sau online au investit resurse importante în proiecte grandioase menite să aducă în fața publicului personaje importante ale istoriei otomane cu poveștile lor de viață, destinele și aventurile lor. Iar investiția a fost mereu una inspirată, pentru că sultanii, haremurile, palatele, războaiele și arta lor vorbesc, dincolo de timp și istorie, despre mesaje si sentimente universale: putere, iubire, sex, manipulare, inocență și viclenie, blândețe și violență etc. O lume întreagă cuprinsă în ceea ce pare o epocă istorică specifică și limitată la momentul și spațiul său.

Aslî Eke, autoarea cărții Sultana Kosem, a terminat de scris cartea când avea doar paisprezece ani, exact vârsta la care, se pare, personajul principal a ajuns în haremul sultanului Ahmed I. Coincidență care, poate, spune câte ceva despre carte și perspectiva autoarei. Pasionată de istoria otomană, Aslî Eke reușește să creeze un univers profund și puternic, surprinzând cu o excepțională maturitate, sentimente, oameni și povești.

Personajul Sultanei Kosem este unul care oferă foarte mult unui scriitor. Urmașă a altei sultane celebre, Hurrem (favorita și soția lui Suleiman Magnificul), Kosem este, de fapt, o sclavă grecoaică pe nume Anastasia, care este oferită în dar sultanului de către guvernatorul Bosniei. Traseu clasic și nefericit al atâtor frumuseți ale epocii... răpite, maltratate, abuzate... cele mai multe se pierd în labirintul plin de intrigi și pericole al haremului sultanului. Numai câteva alese ajung să dețină puterea și să influențeze deciziile politice ale marelui Imperiu Otoman, astfel înscriindu-și numele în istoria lumii. Aceste câteva alese sunt nu numai foarte frumoase (frumusețea era ceva obișnuit în harem și primul criteriu de apartenență la acest univers), dar sunt, mai ales inteligente și știu să își creeze aliați credincioși... și să își elimine fără milă dușmanii.

Astfel, Anastasia, fiica unui preot grec, ajunge temuta și respectata Sultană Kosem. Sultanul Ahmed, impresionat de frumusețea ei, îi dă numele de Kosem (care, în limba turcă, înseamnă „libertate” sau „lider”) Mahpeyker (care înseamnă „rază de lună”). Îi recunoaște astfel, de la început, nu numai calitățile fizice, dar și pe cele intelectuale, și personalitatea puternică. Primește destul de repede titlul de „haseki”, favorita sultanului și îi va dărui acestuia șapte copii, patru fii și trei fiice. Doi dintre fiii săi vor ajunge sultani, iar Kosem va fi forța din spatele tronului otoman în timpul domniei fiilor săi. Va fi iubită pentru actele sale de caritate și calitățile de lider, dar va fi și detestată pentru influența importantă pe care o va exercita asupra sultanilor. Kosem râmâne o femeie excepțională în istoria otomană, care fascinează prin forța și perseverența cu care depăsește obstacolele și dificultățile vieții în palatul sultanilor, prin sensibilitatea și frumusețea sa. O mână de fier într-o mănușă de catifea: rețeta eternă a puterii adevărate.

Incursiunea în universul fascinant al haremurilor otomane, cu multe informații interesante și valoroase.

Acțiunea pe alocuri lentă, cu multe personaje care intră și ies din scenă și ale căror povești nu sunt clare.

O carte frumoasă despre istoria otomană, despre sultani și haremurile lor, despre un mare imperiu care a condus lumea pentru câteva secole.