Mergi unde te poartă inima: Esența iertării

Scris de • 6 September 2019 • in categoria

Titlu: Mergi unde te poartă inima
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 205
ISBN: 978 606 33-2093-4

Am perioade în care vânez cărțile calde. Am vremuri în care caut balsam pentru suflet. Colecționez istorii care să îmi frângă și recompună inima. Și toate astea doar datorită unor volume în care sunt ascunse trăiri și emoții umane. Așa se face că zilele trecute am dat peste romanul Mergi unde te poartă inima semnat de Susanna Tamaro (tradus la editura Litera, în colecția Buzz Books).

Imaginați-vă preț de o clipă că bunica vă povestește istoria unei vieți zbuciumate. O face prin intermediul unui monolog dureros încercând cumva să ispășească greșelile demult epuizate. Olga, eroina cărții noastre, este ajunsă la amurgul vieții și încearcă din răsputeri să înțeleagă când a fost momentul de cumpănă, în care a pierdut tot. Își reflectează erorile și încearcă în fel și chip să examineze un tablou de ansamblu al realităților deja existente.

Despre ce este această carte? Aș merge pe ideea că este o mărturisire, un fel de spovedanie adunată în paginile unui jurnal. Mărturisire care vine poate prea târziu, dar fără de care eroina noastră nu-și poate consuma ultimele fărâme de viață. Este evident și o istorie despre trecerea timpului, care acționează nu doar nemilos, ci și dureros. Eroina noastră își dezlănțuie sacul cu amintiri, se autoflagelează pentru rolul de fiică/mamă/soție pe care și le-a însumat de-a lungul vremii. Cert e că fiecare pagină este atât de adâncă, încât te face să regândești esența propriilor nefericiri.

„M-am lepădat de personalitate, ca să achiziționez un caracter. Caracterul, vei avea posibilitatea să-ți dai seama de asta, e mult mai prețuit în lume decât personalitatea.” Am pus acest pasaj pe seama segmentului temporal în care înoată eroina noastră. Vârsta acesteia vorbește despre experiențele inconfundabile pe care le-a trăit în perioada dominației masculine, iar ulterior în cea a emancipării. Putem, în calitatea noastră de cititori, să percepem ascuțimea trăirilor rostite de eroină, mai ales pentru că acestea sunt cumva universal valabile și indubitabile.

Nici un copil nu poate să trăiască fără dragoste. De aceea ne conformăm modelului cerut, chiar dacă nu ne place absolut deloc, chiar dacă nu-l considerăm just”. Apropo, țin să subliniez că romanul Mergi unde te poartă inima este foarte italian, fiind împresurat de atmosfera acelor vremi, de conduita anumitor personaje pe care parcă le-am mai descoperit și în filmele italiene.

Olga este un fin observator, chiar dacă vârsta înaintată și problemele trăite i-ar fi putut diminua ascuțimea minții. „Este amuzant, dar chiar distragerea e cea care ne face să ajungem în centrul lucrurilor. În inima lor. Se vede de la prima pagină sentimul de vinovăție pe care îl resimte alter ego-ul naratoarei. Avem în față o femeie tulburată de propriul trecut, dar și de un prezent incert, din care au dispărut practic cele mai importante persoane. Așa se face că aceasta nu poate efectiv să admită propria singurătate. Se înconjoară de amintiri ca de o platoșă care ar reuși să o protejeze.

Lectura acestei cărți m-a întristat profund. Nu doar m-a pus pe gânduri, ci mi-a amintit că uneori datoria noastră de copii este să reclădim relațiile noastre cu predecesorii noștri, pe care, din naivitate, îi considerăm veșnici. Susanna Tamaro a reușit să îmi ofere o lecție despre faptul că umanul merge mână în mână cu viciul, iar iertarea este unicul mijloc de a diminua nefericirea.

În viață, trebuie să fim generoși: să-ți cultivi micul caracter, fără să vezi nimic din ce te înconjoară, înseamnă să respiri încă, dar să fii deja mort.” Anume această idee mi se pare cea care însumează întreaga istorie a unei femei care a decis să-și jertfească propria fericire de dragul unor uzanțe ale vremii.

1. Flatfy spune:

Am auzit de cartea asta, cred ca merita un rating mai mare, parerea mea!:)