Mozart contemporan

Scris de • 11 February 2014 • in categoria

Titlu: Mozart se trezește
Numar pagini: 280
ISBN: 978-973-724-610-3

Cum ar fi dacă astăzi ai fi la un pas de moarte, iar mâine te-ai trezi viu și nevătămat, la distanță de 200 de ani în viitor? Fără bani, fără o casă, fără prieteni sau familie, fără cunoștințe privind toată tehnologia aceea necunoscută, fără putința de a dezvălui cuiva adevărul despre identitatea ta și fără posibilitatea de a cere și de a primi ajutor de la cineva? Iată situația în care se trezește marele compozitor Mozart, a doua zi după ce tocmai trecuse în neființă. Singur într-o lume necunoscută, extrem de diferită față de cea pe care o lăsase în urmă și, cel mai adesea, de-a dreptul înspăimântătoare. Obligat să supraviețuiască fără niciun ajutor, Mozart trebuie să își creeze o viață în acest univers ciudat, pornind de la zero.

Când am citit descrierea acestui roman am știut că trebuie neapărat să descopăr întreaga poveste. Ideea unei mari personalități din secolele trecute care ajunge din cine știe ce motiv în prezentul nostru nu putea decât să dea naștere unei cărți originale și amuzante. Așteptările mi-au fost împlinite și, de-a lungul primelor capitole, am fost convinsă că am dat peste una dintre cele mai amuzante și drăguțe lecturi din ultima vreme.

06

08

10

Romanul începe cu un tablou din trecut, avându-l pe compozitorul Wolfgang Amadeus Mozart în centrul atenției. Acesta se află pe patul de moarte, înconjurat de cei dragi și de doctorul care se străduiește în zadar să îl salveze. Următorul capitol ni-l prezintă pe același Mozart, trezindu-se brusc după 200 de ani într-o lume pe care nu o cunoaște și fără vreo amintire care să îi explice cum a ajuns din pragul morții într-un loc de neînțeles. Ușor, ușor, începe să se dezmeticească și să își formeze diferite ipoteze. Ajunge curând la concluzia că această minune are ca scop continuarea operei Requiem, pe care a lăsat-o neterminată atunci când a murit.

Primele capitole, cele în care Mozart descoperă cu uimire, admirație sau uneori șoc și groază minunile lumii moderne sunt absolut adorabile. Le-am citit având în permanență un zâmbet pe buze, mai ales că protagonistul încearcă adesea să își camufleze reacțiile în prezența celorlalți, iar interacțiunile sale cu cei din jur sunt de un umor delicios. Pe măsură ce înaintezi însă cu lectura, Mozart devine un personaj tot mai puțin simpatic. Este ajutat de câțiva oameni care se străduiesc din răsputeri să îl sprijine, să îi ofere șanse în plus și să îi îmbunătățească viața. Însă Wolfgang nu face decât să le întoarcă spatele, să îi ignore, să îi dezamăgească și uneori chiar să îi acuze pe cei care fac atât de mult pentru el. Iar mai frustrant este că acest lucru nu are ca explicație faptul că el s-ar concentra pe scopurile sale mărețe iar ceilalți l-ar împiedica. Dimpotrivă. El este cel care se lasă distras de la a-și croi un drum cât mai bun, în timp ce restul personajelor îl sprijină și îl îndeamnă continuu să își exploreze talentul și să nu îl lase să se piardă. Presupun că autoarea a încercat să creeze un portret tipic al geniului, astfel încât creațiile impresionante ale lui Mozart ar trebui să aibă în spate un caracter zăpăcit, uituc, neglijent și amețit. Însă din punctul meu de vedere, această încercare nu i-a reușit tocmai bine, pentru că nu a făcut decât să distrugă treptat din farmecul cărții.

Povestea ia mai târziu și o turnură romantică, dragostea împletindu-se în noua viață a lui Mozart în același mod încâlcit și dificil ca toate celelalte evenimente pe care le experimentează. Până la împlinirea poveștii de iubire, ambele personaje au de dus propriile lupte, iar la un moment dat, legătura lor pare la un pas de o ruptură total iremediabilă. Mi-a plăcut faptul că autoarea oferă spre final și o explicație alternativă pentru povestea pe care o trăiește Mozart. Cred că în acest punct, este alegerea fiecărui cititor dacă își dorește să accepte cea dintâi poveste, cea aparent imposibilă, narată din punctul de vedere al protagonistului sau dacă preferă explicația obiectivă și realistă oferită de un personaj secundar. Însă epilogul acoperă din nou în mister întreaga poveste, lăsând un final relativ încețoșat, deschis și odată cu acesta, dând posibilitatea cititorilor să interpreteze liber povestea.
Foto 1, Foto 2, Foto 3

Intriga originală și modul amuzant și captivant în care este prezentată adaptarea unui personaj din trecut la prezentul nostru, atât de diferit.

Evoluția protagonistului.