Nepotul Regelui și drumul către casă

Scris de • 22 August 2017 • in categoria

Titlu: Drumul spre casă. Filip-Lucian Iorga în dialog cu Principele Nicolae al României
Anul aparitiei: 978-606-588-675-9
Numar pagini: 147
ISBN: 978-606-588-675-9

„Nepotul Regelui se însoară"...după zile în șir de breaking news-uri cu atentate și drame, vestea unei căsătorii - de fapt, a speranței și începuturilor - este nu numai binevenită, dar și necesară. Nu pot să nu mă gândesc - ca mulți alții, sunt sigură - cum ar fi sunat știrea aceasta, dacă, în urmă cu doi ani, Majestatea Sa, Regele Mihai nu ar fi retras principelui Nicolae titlul de Alteță Regală și nu l-ar fi exclus din linia de succesiune la Coroana României. Dincolo de formule și fraze, ne-am fi pregătit de o nuntă regală, prima în România, după 87 de ani (în 1931, la Castelul Peleș, se căsătorea Principesa Ileana, fiica Regelui Ferdinand și a Reginei Maria, cu Arhiducele Anton de Habsburg). Dar viața și, mai ales, istoria nu funcționează niciodată în formula „cum ar fi fost...dacă".

Mai important decât orice scenariu sau zvon este, însă, faptul că în cei trei ani în care a locuit în România și a reprezentat Casa Regală, fostul principele Nicolae a acumulat un capital de simpatie pe care nu i-l poate contesta nimeni. Și acest fapt se poate explica simplu atât prin date naturale (personalitatea caldă și carismatică prin simplitate a lui Nicolae), cât și prin forța simbolului (continuarea firească a dinastiei române și legătura de familie cu un Rege demn și iubit).

În 2014, istoricul Filip-Lucian Iorga a oferit publicului român posibilitatea de a se apropria de principele Nicolae prin intermediul unei cărți frumos intitulată Drumul spre Casă, care ne povestește viața acestuia înainte de a se stabili în România și creionează cu ajutorul mărturiilor familiei și prietenilor portretul unui tânăr dinamic, pasionat de mașini, ca și bunicul său, și dornic să facă o schimbare în bine în lumea în care trăiește.

Nicolae, fiul Principesei Elena, a doua fiică a Regelui Mihai, s-a născut la 1 aprilie 1985, în Elveția. A vizitat România prima dată alături de mama sa și de bunicii săi, în 1992, și a asistat la primirea triumfală pe care Bucureștiul a făcut-o atunci Regelui Mihai.         „Am avut incredibila șansă să particip la un eveniment istoric pe care îl prețuiesc foarte mult... Nu voi uita niciodată speranța, încrederea și iubirea care se puteau citi în ochii oamenilor veniți să-l vadă atunci pe Regele Mihai... Atunci, a renăscut între Familia noastră și poporul român o legătură care trăiește și azi și care e din ce în ce mai puternică. Chiar și acum, când trec pe lângă hotel și privesc spre balcon, mă gândesc la acel episod extraordinar pe care l-am trăit și îmi spun: Aici a început povestea mea !", spune Nicolae. O pagină de istorie care va rămâne neștearsă în memoria multor generații...

Tot din carte aflăm detalii despre viața fostului principe, în timpul studiilor, a numeroaselor expediții la care a participat peste tot în lume, despre prietenii, situații amuzante sau dramatice... o viață normală a unui tânăr care ar putea trăi oriunde în lume și ar putea fi oricine. Doar o aparență... pentru că în povestea aceasta, apar din când în când, un bunic tăcut, dar atent și implicat (Regele Mihai), o bunică energică (Regina Ana), gata oricând să experimenteze lucruri noi sub privirea fascinată a nepotului sau... un prânz la Castelul Windsor, alături de Regina Elisabeta a Marii Britanii. Între viața normală a omului de pe stradă și contactul cu figuri istorice și protocolul caselor regale, Nicolae descoperă nu numai o istorie, un popor și o menire, dar se descoperă pe sine și încearcă să creioneze un viitor care conține, încă, multe necunoscute.

În finalul prefeței cărții, Filip-Lucian Iorga scrie: „În 1947, un rege tânăr și brav era alungat din țara lui. În 2012, un tânăr principe plin de curaj și generozitate, nepotul regelui izgonit, revine acasă. Pentru a ne demonstra că niciodată răul nu învinge pentru totdeauna. Victoriile răului sunt temporare și lipsite de vlagă: va exista mereu un prinț care să înfrunte dragonul. De aceea, povestea Principelui Nicolae este o poveste despre speranțele și despre victoriile noastre". Un popor care și-a așteptat regele vreme de 50 de ani, nu poate decât să spere că Nicolae va continua să caute drumul către casă. Indiferent de titlurile pe care le poartă sau nu...

O carte care atrage prin simplitatea și candoarea mărturisirilor și oferă perspectiva unică a unui membru al familiei regale.
    Pozele inedite și de foarte bună calitate (multe dintre ele, în premieră pentru publicul român) din arhiva personală a nepotului regelui și a familiei regale.

O carte frumoasă despre un personaj care a coagulat, la un moment dat, speranțele românilor într-o societate mai bună și mai demnă.