O călătorie de neuitat

Scris de • 30 April 2013 • in categoria

Titlu: James și piersica uriașă
Numar pagini: 176
ISBN: 978-606-8044-25-5

Roald Dahl este unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați scriitori britanici de literatură pentru copii, deși poveștile sale par mai degrabă să vizeze adulții, dat fiind faptul că un iz al macabrului pare să se insinueze în mai toate operele sale, lucru ce i-a atras includerea unora dintre titluri pe lista cărților interzise în Statele Unite ale Americii. Printre cele mai faimoase opere se numără Charlie si fabrica de ciocolată, Matilda, Fantasticul domn Fox și James și piersica uriașă.

Interesul personal pentru Roald Dahl provine parțial din ecranizarea carților sale sub bagheta regizorală a lui Tim Burton (Charlie si fabrica de ciocolată) și Danny DeVito (Matilda) dar și pentru citarea ca sursă de inspirație în crearea faimoasei serii Harry Potter de către J.K. Rowling. Așa că am pornit la drum cu mintea deschisă și atentă la orice detaliu care mi-ar putea aminti de lumea faimosului vrăjitor de la Hogwarts.

Povestea lui Henry James Trotter ar putea foarte bine să fie povestea unei Cenușărese moderne dacă aceasta ar fi fost un băiețel de 7 ani din sudul Angliei. Asemeni eroinei fraților Grimm, personajul principal din cartea lui Dahl devine orfan. Atunci când părinții săi sunt mâncați de un rinocer scăpat de la Zoo în timp ce erau la cumpărături, băiatul ajunge în grija celor două mătuși, Spiker și Sponge, care locuiau pe un deal înalt și care timp de trei ani îl tratează ca pe un sclav, insultându-l constant, dăndu-i foarte puțină mâncare, obligîndu-l să doarmă direct pe podeaua de scânduri din mansardă și izolându-l complet de alți copii cu care nu avea voie să se joace.

Într-o zi de vară, în timp ce plângea în tufișurile din spatele curții, James se întâlnește cu bătrân ciudat care în mod misterios știa totul despre problemele sale și despre nefericirea care îi umbrea existența ca un nor plumburiu de ploaie. Acesta îi oferă băiatului un săculeț ce conține limbi verzi de crocodil ce strălucesc în întuneric care alături de zece fire din propriul păr și apă se transformă într-o licoare care odată băută o să îi aducă fericire și aventură. Dar din păcate în avântul pe care și-l luase spre casă tânărul scapă limbile de crocodil la rădăcinile unui piersic uscat din grădină. Curând după aceea din crengile sale va crește o piersică uriașă care se va dovedi a fi salvarea lui James pentru că-l va purta într-o călătorie fantastică peste mări și țări și chiar peste Oceanul Atlantic alături de un Miriapod preocupat de ghetele sale și de multitudinea de picioare, de o Buburuză, o Râmă, de Domnișoara Paianjen, un Vierme de Mătase, un Licurici și Maestrul Greierini.

Ceva din strania și fantezista poveste a baiatului amintește de o altă serie de povestiri care poartă o distinctă notă sumbră și anume Lemony Snicket’s – O serie de evenimente nefericite de Daniel Handler.

În orice caz Roald Dahl își poartă cu măiestrie cititorul printr-o lume care sfidează de bunăvoie logica și limita posibilului oferind o gamă variată de întâmplări mai mici menite să strârnească râsul sau plânsul, macabrul sau fantezia într-o ramă ce compune o poveste mai mare, cea a lui James și a piersicii uriașe.

Așa că vă invit cu mic, cu mare într-o călătorie menită să intrige imaginația și să aducă la final un sentiment plăcut în sufletul celui care l-a acompaniat pe James de-a lungul aventurii sale, așa cum numai un final fericit poate să o facă.

Ușurința lecturii și personajele simpatice care îl acompaniază pe James în călătoria sa.

Copiilor cu vârsta între 7-12 ani care vor să se distreze cu o poveste ușoară dar nu plictisitoare și previzibilă și care vor să compare teorii despre cum apar curcubeiele pe cer, ce este ploaie sau grindina sau cum poate o piersică să zboare peste ocean.