Opoziție

Scris de • 2 July 2019 • in categoria

Titlu: Asimetric
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 349
ISBN: 978 606 44-0188-5

Zilele acestea în mâinile mele a ajuns romanul Asimetric semnat de Lisa Halliday și tradus, în 2019, la editura Curtea Veche. Romanul, care mai degrabă poate fi catalogat drept o narațiune duplicitară, dezvoltă subiectul puterii, pasiunii și a războiului. Scris într-un fel aparte și catalogat drept un debut usturător, Asimetric este o scriitură aparte, în care personajele sunt într-o continuă opoziție, fie că vorbim despre vârstă, despre poziție sau ideologie.

Personajele Lisei Halliday sunt mai degrabă un tablou, un soi de schițe vii, care demonstrează pe viu ce înseamnă acea asimetrie emoțională care ne definește drept oameni. Da, anume acesta este mesajul cărții, pe care l-am resimțit acut: opusurile se atrag, extremitățile se combină de minune. Autoarea sondează forța unor sentimente și emoții care clădesc în mod firesc destinul uman și, în egală măsură, ne creionează fără mari dificultățile figurile centrale ale narațiunii.

Recenzia mea este cumva foarte șovăitoare, deoarece prima istorie (romanul este compus din două părți, interconectate într-un anumit punct), a lui Ezra, autorul demult îmbătrânit, și a lui Alice mi s-a părut superficială, neînțeleasă, chiar absurdă. Ideea de a construi un soi de Lolita întârziată a fost interesantă, dar nu suficient de dinamică, iar acest lucru nu a fost compensat pe parcursul narațiunii. Totuși, i-am dat credit cărții și bine am făcut. A doua parte este mult mai intensă, mai bine gândită și diametral opusă. Probabil, anume asta a fost și intenția autoarei, să sublinieze asimetria propriei narațiunii.

Maniera în care Lisa Halliday dezleagă nodurile unor istorii senzoriale fac din lectură o percepere inedită a scriiturii de debut. Avem astfel în față un volum gândit, o scriere cursivă în care se resimte empatia, este sesizabilă o anumită doză de sensibilitate. Este exact ceea ce caut în literatura contemporană. Să nu uităm că în prezent tot mai mulți romancieri renunță să mai caute substratul empatic, or avem în față o tot mai puternică susceptibilitate de insensibilitate, de cinism.

Apropo de cinism, acesta este prezent și în Asimetric doar că acesta este încadrat organic, nu are nimic din forțarea inutilă la care apelează alți autori. Ezra, autorul îmbătrânit, este o reprezentare clară a cinismului senil, care încă nu a renunțat la ideea de aventură, dar totodată se luptă cu indecizia, cu șovăiala. Alice, pe de altă parte, este cinică față de sine însăși, deoarece se refugiază într-o aventură amoroasă fără viitor, dar absolut confortabilă. La polul opus îl avem pe Amar Jaafari, economist irakian, reținut într-un aeroport britanic. Viața acestuia se împletește cu interogatoriul, care de facto reprezintă un dialog uscat, înțesat de scene dintr-o existență anterioară, dintr-un trecut demult consumat. Copil născut în ceruri, acesta este o expresie a dezrădăcinării, a lipsei de conexiune cu un anumit spațiu numit acasă. Destinul său este o improbabilă scenă a atașamentului nefiresc față de trecut.

Deci, ce face Lisa Halliday cu personajele sale? Le plasează într-un prezent steril pentru a le aduce aminte de trecut ori le scoate din zona de confort al unei vieți tacite și le aruncă acolo unde le e locul: în incertitudine. Bun. A venit timpul să îmi expun părerea despre prezenta carte, în linii generale. M-a lăsat rece și nu mi-a cucerit pe deplin atenția. Deși editura Curtea Veche ne promite un debut usturător, am primit o carte bună, dar nu memorabilă. Evident, nu putem nega talentul scriitoarei, care a reușit de la prima carte să creeze o poveste interesantă, dar acest lucru încă nu i-a garantat piedestalul cititorilor. Sper că următoarele cărți vor reuși să mă prindă și să îmi confirme talentul Lisei Halliday, eliberându-mi mâna de cititor spre a o recomanda în continuare.

1. Dacă este prezentată așa, cine s-o mai citească ?…

2. Ioana Toma spune:

Clar e o chestiune de gust aici, eu pur și simplu m-am îndrăgostit de cartea asta. Lisa are o scriitură excelentă și un stil care pe mine m-a cucerit. Indiferent dacă ce se spune despre ea și Roth e adevărat sau nu, e clar că fata asta are un talent monumental. Abia aștept următorul titlu.