Petală

Scris de • 20 December 2009 • in categoria

Titlu: Petală
Anul aparitiei: 2009
Numar pagini: 120
ISBN: 978-973-1984-50-6

Înainte de a începe, deşi probabil e ştiută, ţin să aduc aminte de diferenţa dintre Petală - albumul şi Petală - cartea. Primul este un dar care mângâie auzul cu ritmurile cu care ne-a obişnuit Andrieş până acum, pe când al doilea este completarea vizuală a lui.

Din primele pagini, de lângă o poză a unui Andrieş cumva cu un aer doar pe jumătate serios (ce avertizează parcă în privinţa jocului pe care urmează să-l vedem), ni se atrage atenţia că "aceasta este o carte de artă". În loc de acesta, de fapt mai mult de atât, până la sfârşit ai impresia că nu ai parcurs doar o carte de artă în sensul tradiţional al acesteia, ci ai trăit o poveste.

Versurile sunt îmbinate cu imaginile, dar sunt puse într-un mod cât se poate de ludic, cu desene pe margine, cu cele câteva corecturi sau adnotări, unele dintre ele notate fe foi variind de la banalele bileţele până la un bilet de avion. Imaginile, luate din arhiva personală sau din a prietenilor, vin în completarea versurilor, făcând din fiecare titlu un capitol separat.

Îmbinarea cuvintelor cu tonurile calde mi-a lăsat impresia că aş auzi sunetele în fundal, că m-aş transpune în sentimentele de acolo, lipsite de orice formă de blazare, ci pline de joacă. Ai impresia că eşti în acelaşi timp şi în spatele camerei care a făcut fotografiile, dar şi parte din ele. Pentru cel care e dispus să-şi deschidă mintea şi inima şi numai pentru puţinul timp cât durează lecturarea, aceasta e o carte pentru toate simţurile. Poţi să le alegi pe cele pe care doar le priveşti sau pe cele în care poţi să te arunci alergând pe trepte, să aştepţi într-o staţie sau doar să-ţi închipui mirosul zmeurei pe care o ţii în palmă. Este aşadar o compoziţie din tuşe simple, dar intense, din care răzbate sentimentul lucrului alcătuit cu drag, faţă de care nu poţi să rămâi indiferent.

Lecturarea mi-o închipui în două feluri. Prima este cea în care treci prin pagini fără vreun alt fundal sonor, pentru a vedea variaţiile pe care le trezeşte în tine, pentru a putea zăbovi cât vrei într-una din ipostazele prezente şi a visa în voie. A doua este cea pe care o împărtăşeşti cu autorul, completând vizualul oferit aici cu fondul "Petalei" muzicale, a versurilor ce devin piese cu un anumit sens în interpretarea artistului.

Oricum algeţi să o faceţi, experienţa va fi aceea pe care o promite titlul, descoperind ceva în acelaşi timp frumos şi de o delicateţe pe care de obicei o găsim în lucrurile simple.