Septembrie în Shiraz

Scris de • 23 October 2008 • in categoria

0Autor: Dalia Sofer
Rating: 5 stele - Dalia Sofer - Septembrie în Shiraz rating - recenzii carti
Editura: Leda

(ediţia în limba engleză)

Dalia Sofer - Septembrie în Shiraz - recenzie cartiRoman semi-autobiografic, Septembrie în Shiraz spune povestea unei familii care alege exilul vieţii petrecute în teroare. Dalia Sofer, bazându-se pe experienţa personală, scrie Septembrie în Shiraz, rememorând momentul în care, la zece ani, i-a fost încarcerat tatăl, ca mai apoi, la ieşirea acestuia din închisoare, părinţii ei să fugă peste graniţă pentru a ajunge în America.

Isaac Amin, evreu bijutier, se trezeşte într-o dimineaţă că este luat de noua conducere revoluţionară şi dus la închisoare. Din acest moment, familia acestuia nu va mai şti ce se întâmplă cu el mai bine de un an. În închisoare, Isaac cunoaşte atât durerea fizică, cât şi cea sufletească, fiind dezbrăcat şi descusut de către anchetator până la ultimul său gând. Soţia Farnaz, copila Shirin şi adolescentul Parviz vor trebui să înveţe să se descurce singuri, într-o lume care nu le mai aparţine. Singura consolare este că tânărul se află în America, ferit de Gărzile Revoluţionare.

Romanul Septembrie în Shiraz are o forţă deosebită şi asta pentru că fiecare dintre membrii familiei Amin sunt luaţi în parte, fiecare trăind aceeaşi dramă la intensităţi diferite. Autoarea, rememorând anii copilăriei, se transpune în fetiţa Shirin, trăind drama acesteia de a nu mai fi o copilă normală, cu doi părinţi, ci devenind o paria a societăţii noi din Iran, transformată de Revoluţie. Pot spune că romanul a devenit unul dintre favoritele mele şi asta datorită tehnicii prin care autoarea a avut grijă ca fiecare personaj să fie foarte bine conturat psihologic, fiecare sentiment, fiecare gând fiindu-i dezvăluit cititorului.

Revoluţia culturală şi politică în Iran a însemnat atât o distrugere a fostelor clase sociale, dar şi impunerea altora. Transformarea a cuprins întreg statul, iar familia Amin trebuie să o accepte. Dacă Isaac, din nevoie, învaţă versete din Coran, Farnaz acceptă să poarte voal, Shirin este batjocorită în mod tacit, iar Parviz trăieşte lipsuri în America, înţelegând totuşi că nu trebuie să se plângă.

Deşi autoarea cunoaşte drama fetiţei Shirin, fiind de altfel experienţa proprie, Dalia Sofer încearcă, şi reuşeşte, să se transpună şi în pielea celorlalte personaje, descriind, aşa cum şi-a imaginat ea, viaţa părinţilor ei în timpul şi după încarcerarea tatălui.
Atunci când Isaac Amin se întoarce din închisoare, reuşind să mituiască Gărzile Revoluţionare, singura scăpare a familiei lui este să fugă peste graniţă în Turcia, ca mai apoi să ajungă în America la Parviz. O astfel de decizie este necesară, şi odată luată nu mai există cale de întoarcere.

Septembrie în Shiraz este un roman despre suferinţă, un roman uman, plin de sentimente contradictorii, de la fericirea lui Parviz de a cunoaşte o fată, până la durerea tatălui când îşi vede toată viaţa dată peste cap. Romanul Septembrie în Shiraz rămâne un roman istoric, dar şi unul al dramelor pe care mulţi oameni au trebuit să le sufere în momentul în care s-a petrecut Revoluţia în Iran. Pasiunea transpusă în scriitura autoarei cu siguranţă că nu va lăsa indiferent pe nimeni. Astăzi vă recomand Septembrie în Shiraz, un roman cultural, psihologic şi nu în ultimul rând, un roman uman, despre vieţile noastre care pot fi oricând spulberate şi bulversate, obligându-ne să o luăm mereu de la capăt.

Scrisă de Cristina Teodorescu

Citeste cele 4 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. mvs spune: