Scris de • 14 January 2012 • in categoria

Titlu: Coraline
Anul aparitiei: 2002
Numar pagini: 184
ISBN: 978 0 7475 6210 8

Un basm proaspăt, în care o fetiță are de înfruntat creaturi ciudate şi problemele din familiile societății moderne.

Coraline este o fetiţă de 11 ani, mânată de cele două trăsături care aduc de fiecare dată descoperiri incredibile, prietenii trainice, dar şi o groază de probleme: curiozitatea şi dorinţa continuă de a explora. Împreună cu părinţii ei, ea se mută într-un apartament nou, având nişte vecini puţin ciudaţi: două bătrânici simpatice care tânjesc după gloria apusă (susţin că au fost mari staruri în tinereţe) şi un bătrânel singuratic care antrenează o trupă de şoareci pentru a cânta piese muzicale. Ignorată de părinţii care sunt mult prea ocupaţi cu sarcinile de servici, Coraline continuă explorarea apartamentului şi a împrejurimilor.

Aventura ei începe după ce descoperă o uşă zidită care nu ar fi trebuit să ducă nicăieri – şi totuşi, Coraline descoperă “dincolo” o lume care seamănă izbitor cu a ei – aceeaşi casă, aceleaşi împrejurimi, (aparent) aceeaşi vecini... singura deosebire este că toate vietățile au nasturi în loc de ochi. În această lume Coraline este întâmpinată de “cealaltă mamă” şi “celălalt tată”, care sunt mult mai prietenoși, mai atenți şi mai grijulii cu ea decât părinţii adevărați.

Întoarsă în lumea sa, Coraline descoperă absența părinților şi îşi dă seama că sunt ţinuţi de cealaltă parte a oglinzii, iar singura cale de a-i elibera este de a trece din nou prin ușa “fermecată” pentru a-și confrunta temerile, pe “cealaltă mamă” şi totodată, neajunsurile pe care le avea în lumea reală.

În aparenţă, lumea cea noua este lipsită de toate neajunsurile din lumea reală – tot ce trebui să facă Coraline pentru a face parte din această lume este de a deveni asemeni celorlalți – cu nasturi cusuţi în locul ochilor.

Marele atu al cărţii cred că este adaptarea basmului cu prinţese şi balauri pentru copii într-o variantă modernă şi asta se poate constata prin toate elementele folosite: nu mai e vorba despre copii de împărat ci în loc este o fetiţă aflată la vârsta viselor, când totul pare posibil, iar magia încă există. Totuşi, această fetiţă urăşte mâncarea gătită şi preferă pizza la microunde. Regele şi regina sunt acum un cuplu de corporatişti, mult prea ocupaţi de munca lor pe calculator pentru a acorda puţină atenţie unicului lor copil; vrăjitoarea cea rea nu mai are nasul ascuţit, o înfăţişare hâdă şi o voce stridentă ci este o copie aproape fidelă a mamei reale (şi în unele aspecte, mai bună decât aceasta). Totuşi, unele lucruri rămân neschimbate: Coraline trebuie sa treacă de câteva încercări pentru a-şi recupera părinţii, însă sub masca aparentă a bunătăţii “celeilalte mame” stă de fapt interesul propriu şi egoismul; pe parcursul drumului ea întâlnește atât personaje care îi dau indicaţii şi sfaturi ajutătoare, cât şi personaje şi creaturi care încearcă să-i pună piedici şi să o reţină pe vecie în lumea lor.

De asemenea, romanul este caracterizat de atemporalitate, singurele elemente care ajută cititorul la o oarecare integrare în timp fiind prezenţa calculatoarelor, a cuptorului cu microunde sau a supermarketului. Spaţiul în care se desfăşoară acţiunea nu este de asemenea foarte bine definit şi deşi la început este foarte clară delimitarea între lumea reală şi cea fantastică, acestea se întrepătrund la un moment dat, lăsând câteva întrebări cititorului.

Romanul, deşi destinat în principal copiilor, are şi câteva mici tuşe horror (sau dark fantasy, dacă vreţi): apar fantome, creaturi ciudate şi o mână umblătoare a la familia Addams. Totul, îmbinat cu stilul inconfundabil de povestitor al lui Gaiman. Rezultatul e un basm proaspăt, deosebit de actual, recomandat în aceeași măsură pentru pitici şi bunici. Cartea a fost adaptată într-un film de animație în 2009 şi regizat de Henry Selick (The Nightmare Before Christmas, James and the Giant Peach).

stil, poveste cursivă, atmosferă, elementele fantastice şi tuşele horror

lectură obligatorie pentru fanii Neil Gaiman, fanilor Terry Pratchett etc

Citeste cele 5 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Mediatorul spune:

Bine ca mai exista si alti scriitori infara de Cohelo :)

2. Laurentiu spune:

E o carte la fel de plictisitoare ca si Stardust?

• Ioan spune:

Nu pot sa-ti raspund la intrebare, caci Stardust n-am citit. Am vazut filmul cand a aparut si nu mi-a placut foarte tare, dovada ca nici nu imi aduc aminte mare parte din el.

Dar de ce ti s-a parut plictisitor Stardust-ul?

• Laurentiu spune:

Stardust mi s-a parut o carte potrivita mai mult celor care sunt noi in genul fantasy. Oricine care niste cunostinte medii in fantasy observa imediat ca e plina de clisee. Aceeasi problema am avut-o si cu Eragon.

De Neil Gaiman am mai incercat si Zei Americani dar nici aceea nu mi-a placu. Am citit cam trei sfert din carte si nu am aflat ce vede lumea in ea.