Teatrul-Laborator: Odin Teatret

Scris de • 13 January 2014 • in categoria

Titlu: Teatru – singurătate, meşteşug, revoltă
Numar pagini: 480
ISBN: 978-606-8134-69-7

Odin Teatret a fost fondat de Eugenio Barba în anul 1964, în Danemarca. Cele douăzeci şi opt de texte, redactate din anul înfiinţării grupului şi până în 1995, arată evoluţia acestui ,,teatru-laborator”, principiile care au stat la baza lui, importanţa unor concepte precum vocaţie, identitate, schimb de experienţă, cât şi semnificaţia celui de-al treilea teatru.

,,Trebuie să pleci de la tine însuţi şi să creezi pentru tine însuţi. Doar în felul acesta te poţi confrunta cu ceilalţi şi poţi fi recunoscut.” (57)

Ce înseamnă teatrul, care este misiunea lui, cât influenţează societatea valorile sale şi felul în care s-a schimbat de-a lungul timpului, ce sunt actorii? Eugenio Barba vorbeşte despre un teatru al revoltei, un teatru altfel, unde accentul cade pe vocaţie, pasiune, training şi disciplină, un teatru al descoperirii de sine, al identităţii, al culturii. Textele - cele mai multe scrise într-un stil academic, manifeste în structura lor - sunt grupate în cinci capitole, fiecare reprezentativ pentru evoluţia trupei: ,,Originea: vocaţia”, ,,Laboratorul: teatrul-şcoală”, ,,Călătorie: schimb”, ,,Calea refuzului: al treilea teatru” şi „Identitatea: moştenirea”.

Vocaţia artistică reprezintă punctul de plecare al trupei, fiind văzută ca ,,trambulina de lansare” pentru membrii grupului, care iniţial nu au fost admişi în şcolile tradiţionale de teatru. De la un ,,Teatru al fracturii”, vocaţia devine o busolă, ,,demonii orbi” în dezvoltarea ulterioară, în schimbările sociale şi politice, în misiunea teatrului şi rolul privilegiat al acestuia, pentru ca la maturitatea sa, aşa cum reiese din ,,Tăcerea scrisă”, vocaţia să fie una dintre principalele rădăcini din Odin Teatret.

,,Există oameni instalaţi într-o naţiune, într-o cultură. Şi există oameni instalaţi în propriul trup. Sunt călătorii care parcurg Ţara Vitezei, un spaţiu şi un timp care nu se confundă cu peisajul şi cu momentul locului traversat. Poţi rămâne fizic luni şi ani în acelaşi loc şi totuşi să fii un ,,călător al vitezei” care traversează spaţii şi culturi aflate la distanţe de mii de ani şi de kilometri, în sincronie cu gândurile şi reacţiile oamenilor diferiţi prin culoarea pielii şi prin istoria lor.” (61)

Training-ul, munca asiduă, intensă, este o altă caracteristică a teatrului-laborator/şcoală, care va pune bazele şcolii ISTA – International School of Theatre Anthropology. Pe lângă dimensiunea tehnică a exerciţiilor şi dobândirea auto-disciplinei, Barba accentuează importanţa lor atât în domeniul interpersonal, relaţiile dintre colegi, încrederea dobândită în cel de lângă ei, cât şi în aria intrapersonală, personalizarea acestor exerciţii pentru fiecare individ, pedagogia din spatele lor, ,,a învăţa cum să înveţi”.

Dacă prima perioadă a teatrului durează zece ani şi pune accentul pe ,,muncă 'secretă', antrenamente şi pregătirea unui nou spectacol, activităţi ce nu îi vizau pe cei din afară” (64), cea de-a doua perioadă începe în 1974 printr-un sejur într-un sat din sudul Italiei, unde începem să vorbim despre o ,,cultură de grup” şi despre ideea de schimb. Acest contact cu populaţia locală contribuie la definirea identităţii grupului şi practicarea interculturalismului.

Odin Teatret este reprezentativ pentru ceea ce este cunoscut sub denumirea de „al treilea teatru” - un teatru care nu se ghidează nici după teatrul tradițional, nici după cel de avangardă. Teatrul lui Eugenio Barba porneşte de la vocaţie şi antrenament, şi a fost puternic influenţat de perioada din Italia şi întâlnirea cu teatrul latino-american în 1976. Spectacolele lor prezintă în acelaşi timp subiectul povestit, ,,fundalul istoric” şi ,,realitatea biografică a grupului.”

Structura şi organizarea cărţii – fiecare eseu începe cu un rezumat şi contextul în care a fost scris, imaginile care succed fiecare capitol, explicaţiile şi exemplele care îi ajută pe cei care nu sunt încă familiarizaţi cu cei de la Odin Teatret;

Persoanelor care sunt pasionate de istoria teatrului.