Terapia Gestalt şi ferestre în înţelegerea copilului

Scris de • 7 January 2014 • in categoria

Titlu: Ferestre către copiii noştri
Numar pagini: 432
ISBN: 978-973-111-386-9

A lucra cu omul presupune mai mult decât nişte cunoştinţe ştiinţifice însuşite şi aplicate acolo unde trebuie. E nevoie de răbdare, empatie, deschidere, umanitate pentru a-l înţelege şi a-l ajuta pe cel de lângă noi. Dr. Violet Oaklander ne vorbeşte despre copil, despre felul în care putem intra şi înţelege această lume a lui, despre problemele cu care se confruntă terapeuţii, profesorii şi părinţii.

Cartea lui Oaklander prezintă diferite modalităţi de a comunica în special cu cei mici, dar şi cu adolescenţii. Fiecare tehnică prezentată este însoţită de exemple, ilustraţii acolo unde este cazul, trimiteri la alte cărţi de specialitate pentru cei care vor să aprofundeze o anumită temă, de la cărţile lui Jung, precum Man and His Symbols, până la basmele lui Gardner pentru a fi folosite în cadrul terapiei. Accentul cade pe fantezia copilului, pentru că, aşa cum autoarea afirmă, ,,prin intermediul fanteziei putem investiga tărâmurile intime ale fiinţei copilului”. Desenul este folosit pentru a reda o părticică din universul intim al copilului, fie că vorbim despre o reprezentare pe coala de hârtie a săptămânii, a zilei sau a vieţii copilului, sau despre bine-cunoscutele desene ale familiei. Pentru a da câteva exemple, autoarea îi cere copilului să-i deseneze pe cei din familia lui nu ca pe nişte oameni reali, ci ca pe nişte lucruri, simboluri reprezentative, sau sub formă de culori – culori preferate, triste, etc. De asemenea, o altă metodă ar fi desenarea de către copil a unei tufe de trandafiri cu care el să se identifice – unde locuieşte acest trandafir, ce tip de trandafir este, ce se află în jurul lui, cine are grijă de el.

,,Procesul de lucru cu un copil este unul delicat, curgător – un eveniment organic. Lucrurile care se petrec în interiorul terapeutului şi cele care se petrec în interiorul copilului, în oricare şedinţă, se îmbină într-un mod delicat.” (71)

Oaklander nu pune accentul doar pe desen, ci şi pe diverse activităţi specifice fiecărui simţ în parte, pe experienţa senzorială, pe punerea în scenă sau pe rolul jocului în terapie. De asemenea, se vorbeşte despre poveşti şi scrierea creativă în procesul terapeutic, autoarea prezentând atât diferite tehnici în comunicarea de acest gen cu copiii, cât şi povestiri şi basme pe care ea le-a folosit de-a lungul timpului.

În ceea ce priveşte lucrurile care se construiesc în timpul terapiei, lutul este unul dintre principalele elemente, dar se mai vorbeşte şi despre eficienţa activităţilor care implică plastilina, aluatul, apa, sculptura, lemnul, colajul sau pozele.

Ultimele capitole din carte se focalizează pe procesul în terapie, pe motivele pentru care părinţii apelează la un terapeut, pe felul în care un cabinet ar trebui să apară şi care sunt unele dintre principalele probleme specifice de comportament ale acestor copii.

,,În viziunea mea comportamentul copilului, oricât de neplăcut ar fi, nu este o boală. Eu îl văd ca pe o dovadă de forţă şi de supravieţuire. Un copil va face tot ce poate pentru a supravieţui în această lume. El va face ce crede el că e mai bine pentru a aduce la bun sfârşit sarcina de a creşte mare.” (266)

Ferestre către copiii noștri este o carte complexă, scrisă cu meticulozitate, atât pentru terapeuţi, cât şi pentru cei care sunt interesaţi de lumea copilului. Oaklander îmbină părţile teoretice cu cele practice, într-un stil simplu, cursiv, fără a fi încărcat de terminologii ştiinţifice.

Stilul autoarei, felul în care sunt îmbinate exemplele cu metodele prezentate, multitudinea activităţilor, minuţiozitate.

Persoanelor care lucrează cu copiii, terapeuţilor, profesorilor şi părinţilor.