Un samurai englez la capăt de lume

Scris de • 27 August 2013 • in categoria

Titlu: William Samuraiul. Aventurierul care a deschis porțile Japoniei
Numar pagini: 381
ISBN: 978-973-46-2006-7

O narațiune istorică despre colonialism, negoț, lumi noi „la capăt de lume”, mărire și decădere, pe fundalul căreia se insinuează figura aproape mitizată a marinarului William Adams.

Oamenii erau mândri că supraviețuiseră, în ciuda sorții, la capătul lumii, iar încrederea le sporise cu fiecare an. Dar s-au descurajat repede văzând cum se împuținează; se întrebau cine va fi următorul răpus de boală sau de mâna unui asasin. - o poveste despre aventurieri și marinari la început de secol XVII, portughezi, olandezi și englezi luptându-se pentru a cuceri tărâmuri aflate la granița dintre imaginație și realitate, în „celălalt capăt al lumii”. În William Samuraiul. Aventurierul care a deschis porțile Japoniei Giles Milton creează cu măiestrie o poveste amestecată de ficțiune și non-ficțiune, atent documentată, lăsând cititorul să călătorească și să experimenteze primejdiile unor teritorii „sălbatice”, pentru a da, apoi, ochii cu o civilizație îndepărtată, dar adesea mai rafinată decât cele vestice.

Într-adevăr o narațiune a ciocnirilor culturale, a fastului și necunoscutului profilate pe fundalul sângeros al shogunatului japonez, William Samuraiul este și o poveste aproape mitizantă despre puterea unui om de a se adapta și de a schimba cursul istoriei, chiar dacă pentru câțiva ani: E clar că Adams s-a învățat cu hainele japoneze, așa cum reușise și să vorbească fluent limba foarte complicată a țării. Era mulțumit să se audă strigat pe numele lui japonez – Anjin-sama, domnul pilot – și în scurtă vreme a ajuns să se simtă atât de în largul lui în țara adoptivă, încât a început să folosească calendarul japonez în jurnal: „a opta zi a lunii numite Shemo”. Milton reconstituie cu finețea istoricului călător în timp portretul unui aventurier talentat, ajuns sfătuitor al marelui Tokugawa Ieyasu, în același timp prezentând setea Occidentului pentru un Est bogat și „exotic”, dar și luptele crâncene de putere asupra câștigării supremației spirituale dintre iezuiți și protestanți. Citind toate acestea în cheie post-colonialistă, discursul Orient-Occident și paradoxurile flagrante așteptări-realități au dus la excese violente din ambele direcții: de la misionarismul virulent la măsurile sângeroase anticreștine luate de shoguni, totul culminând cu închiderea granițelor Japoniei pentru străini.

william samuraiul 2

Cu o scriitură încărcată de date istorice, presărată cu imagini ale vremii și descrieri amănunțite, această narațiune trebuie citită pe îndelete, cu răbdare și atenție, pentru a înțelege mai bine natura epocii colonialiste, dar și natura Japoniei feudale. Pentru mine a fost o lectură fascinantă, sunt curioasă vouă cum vi se va părea.

Atmosfera și detaliile istorice îmbinate într-o țesătură atentă de ficțiune și non-ficțiune

Pasul lent al dezvoltării acțiunii pe alocuri

Pentru cei pasionați de Japonia, colonialism și romane istorice