Un supeu al tragediei

Scris de • 19 December 2017 • in categoria

Titlu: Supa de la miezul nopții
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 319
ISBN: 978-973-46-7176-2

Marta Petreu scrie cu suflet, în deplină cunoștință de cauză a sentimentelor și trăirilor feminine. Mie îmi era un autor necunoscut, pe lângă cărțile căruia treceam mereu cu o anumită doză de reticență. Doar odată cu sosirea mea la București am resimțit acel val imens de talent al autorilor români contemporani. Am decis să încep lectura într-o zi cu ploaie și cred că fundalul a fost mai mult decât potrivit, deoarece romanul Supa de la miezul nopții este unul înnorat, cimentat într-o stare de patetism și jalnic destin.

Personajul central, Marc, un afemeiat obsesiv cu înclinații maniacale, care profesează onorabilul statut de medic, trece printr-un șir de dezamăgiri amoroase, părăsindu-și prima soție, Maria, pe motiv că aceasta nu îi dăruise prunci. Se îndrăgostește de o tânără rezidentă, Pauline, care cu buzele sale strident rujate și căciulița verde îi răpește toate simțurile. Din acest moment viața lui o ia de-a valma, ascuțindu-i și mai mult o ură latentă față de femei, pe care le cataloghează drept necinstite. Unele comportamente demențiale, cum ar fi tentativele sale zadarnice de a o lăsa gravidă pe Pauline, par să ajungă în extreme, dincolo de înțelegerea firească a lucrurilor.

Cu toate că își atinge acel scop de a deveni tătic și are o iubire înăbușitoare față de Dudu, așa cum o dezmiardă pe Olguța, fiica sa, fericirea lui este de scurtă durată. Pauline îl părăsește pentru un diplomat belgian, urmându-și destinul, despre care spune că însăși mama i l-a făurit atunci când i-a adăugat acel e în capăt de prenume. Urmează un divorț rușinos pentru ego-ul lui Marc, fapt care îl frustrează și mai mult, dar în urma căruia obține custodia fiicei sale, dându-i o palmă morală fostei soții, care, la drept vorbind, în ciuda mendrelor sale feminine, era victima unei violențe psihologice și fizice de durată.

Cea mai importantă pradă însă, a fost Todora, o fată care a căzut în mrejele unei înțelegeri meschine dintre Marc și un vecin de-l lui, domnul Seszet, cel care visa să îi despartă pe fiul său și această domnișoară. Todora, care în virtutea vârstei și a stărilor de suflet, era încă un copil, cade în brațele unui bărbat meschin, care își varsă năduful frustrărilor, administrându-i fără limită ofense, bătăi și violență sexuală. De fapt, întregul lor mariaj începe cu un viol, fulminanța căruia o ia prin surprindere pe Todora, care se trezește aproape fără voie, prinsă într-un mariaj nevolnic.

Todora este victima perfectă, care doar lăuntric se poate echilibra, iar în raport cu soțul posesiv este mereu gata să incaseze o lovitură în plin. Desigur, cu trecerea timpului în ea se formează o imunitate dozată, dar care nu este suficientă pentru a ieși dintr-un cerc vicios.

Această capcană în care sunt prinse destinele a trei oameni - în cazul fiecăruia este vorba despre o traumă - îi ține strâns ancorați unul de celălalt, de parcă toxicitatea lor comună le-ar alimenta forțele vitale .

Cartea Martei Petreu este plastică, fapt denotat de metaforele și limbajul artistic cu care este înțesat. De exemplu, replica lui Marc: „Totdeauna mi-au plăcut femeile cu gură mare. Asta are o gură frumoasă, am admis.” sau „Era elegantă cum o femeie cinstită nu putea fi.”

Confidențele pe care autoarea le pune pe seama personajelor mi se par absolut umane, lipsite de orice fel de siropozitate. „Când vrei să ascunzi ceva de toată lumea, cel mai bine este să ascunzi chiar de tine. Încui totul într-un colț, dosești bine totul, și-apoi ocolești locul, uiți de el.”

Mi-a plăcut în mod deosebit cum autoarea a dezvăluit stările emoționale ale personajele, de la infantilitatea Paulinei până la furibunda existență a lui Marc, toate s-au împletit într-un alert tango, numit destin. Am apreciat maniera în care romanul s-a transformat dintr-o spovedanie într-o cronică dureroasă de familie.

Recomand această carte ca o modalitate de studiere a unei axe sociologice incorecte, o veritabilă și artistică analiză a familiei române postbelice.