---
...

Domnisoara Brodie in floarea varstei

Scris de • 13 June 2007 • in categoria Cristina Teodorescu, Lit. contemporana

Autor: Muriel Spark
Rating: Muriel Spark - Domnişoara Brodie în floarea vârstei rating - recenzii carti

Muriel Spark - Domnişoara Brodie în floarea vârstei - recenzie cartiPână să am ocazia de a pune mâna pe cartea Domnişoara Brodie în floarea vârstei nu am ştiut nimic despre Muriel Spark. Trebuie să recunosc că m-a fascinat numele de Muriel, la fel de mult ca şi titlul romanului despre care voi vorbi azi. Fapt ce m-a convins să citesc acest roman. Uitându-mă şi peste recomandările făcute de Cotidianul, am avut pentru moment impresia că voi avea în faţa ochilor o eroină neobişnuită care-şi trăieşte viaţa în aventură şi pericol. M-am înşelat.

Domnişoara Brodie în floarea vârstei prezintă viaţa unei profesoare care a reuşit să reunească în jurul ei o "echipă" de fete cel puţin interesante, non-conformiste şi din a căror educaţie Brodie şi-a făcut un ţel în viaţă. Pentru Brodie, o femeie care are o vârstă nedefinită la început mai ales datorită alăturării "în floarea vârstei" în orice o priveşte pe aceasta, viaţa are o scurgere ciudată, iar educaţia se face cu poveşti de dragoste, cu amintiri din călătoriile acesteia şi, nu în ultimul rând, cu reproşuri răutăcioase. Ora de istorie se împletea mereu cu plecarea iubitului din tinereţe la război şi cu aşteptarea acestuia să se întoarcă, în timp ce celelalte ore aveau toate un iz de poveste.

Şi ce poate însemna "în floarea vârstei"? Este vorba despre o vârstă indefinită, acea perioadă din viaţa unei femei care a trecut de prima tinereţe şi se îndreptă spre vârsta a doua, este perioada maturităţii depline pe care domnişoara Brodie vrea să o cultive în elevele sale, pentru ca acestea să devină "creme de la creme". Cu toate acestea, protagonista romanului de faţă nu reuşeşte să depăşească momentul florii vârstei nici la bătrâneţe, fapt ce a condus la pensionarea ei prematură şi la o viaţă singură şi efemeră.

Fiecare dintre fetele lui Brodie, Monica, Rose, Eunice, Sandy ori Mary sunt descrise de la bun început de către autoare într-un mod original, întotdeauna raportat la viitor. Mai mult, educaţia acestora este cu adevărat rudimentară, la fel cum recunoaşte şi Muriel Spark: "ştiau o mulţime de informaţii privind subiecte nerelevante pentru programa şcolară autorizată şi nefolositoare oricum pentru şcoală. Fetele acestea auziseră de adepţii lui Frank Buchman şi de Mussolini, de pictorii Renaşterii italiene, de avantajele cremei de întreţinere a feţei şi de beneficiile extractului de hamamelis, faţă de apa şi săpunul atât de cuminţi (") Cu toate acestea, trupa lui Brodie, în afară de una dintre ele, socotea pe degete, la fel ca şi domnişoara Brodie, cu rezultate mai mult sau mai puţin precise". Modul în care domnişoara în floarea vârstei se ocupă de fete este cu totul original şi de aceea va trezi nemulţumirile directoarei şcolii, care va face tot posibilul să o dea afară. Atâta timp cât trupa lui Brodie se află încă în mâinile acesteia, directoarea nu reuşeşte să facă nimic. O dată ajunse la liceu şi despărţite case diferite, în ciuda legăturii puternice dintre acestea, domnişoara Brodie este trădata de una dintre fete şi pensionată forţat.

Unul dintre subiectele care a fascinat minţile fetelor educate de Brodie a fost iubirea şi sexul, mai ales dacă acesta o includea şi pe Brodie. Profesoara are rând pe rând o legătura cu profesorul de pictură, relaţie care se termină brusc, Brodie înlocuindu-l pe Teddy Lloyd cu profesorul de muzică Gordon Lowther. Comportamentul acesteia faţă de cel din urmă trece de la rece la cald şi iar la indiferenţă, toate mascate sub impresia de bună-cuviinţă. În tot acest timp, directoarea şcolii urmăreşte cu aviditate orice mişcare greşită a profesoarei în floarea vârstei. Fetele sunt fascinate de viaţa sexuală a domnişoarei Brodie, închipuind diverse scenarii care mai de care, investigând cu aviditate orice se petrece cu aceasta. Este important de notat faptul că impresia domnişoarei Brodie în legătură cu fetele sale este mereu eronată, întrucât acestea, oricât de prost instruite ar fi fost, pot gândi şi în afara profesoarei, analizând-o şi criticând-o fără răutate.

Pentru aceste fete Brodie a fost o piatră de hotar care le-a marcat existenţa, dar în acelaşi timp, odată ce au trebuit să se scuture de influenţa acesteia au făcut-o fără prea multă părere de rău. Au rămas desigur prietene şi confidentele profesoarei, însă legătura dintre fete şi domnişoara Brodie se destramă pe zi ce trece. Ajunse mature, fiecare dintre fete îşi aminteşte cu plăcere de profesoara în floarea vârstei, cizelând părţile care nu le-au plăcut la un moment dat.

Dacă sunteţi curioşi să aflaţi cine a trădat-o pe Brodie nu vă rămâne altceva decât să citiţi romanul. Îi ofer 3 steluţe pentru stil, pentru încercarea reuşită, zic eu, a autoarei de a scrie un roman scurt haios şi frust. Îl recomand fiind facil de citit cu toate că nu m-a atras în mod deosebit. Are acea alură care te prinde şi te vrăjeşte ca să termini cartea, vrei să vezi ce au mai făcut fetele sau chiar domnişoara Brodie, poate, poate va apărea şi o aventură mai ciudată la mijloc.

O recenzie de: Cristina Teodorescu

Citeste cele 7 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Jen spune:

am citit si eu in sfarsit cartea… dar nu m-a facut sa vreau sa o termin mai repede. doar ca sa scap de ea :P din pacate, la experienta nefericita a contribuit si redactarea inexistenta (am citit editia veche, nu cea de la cotidianul – sper ca lucrurile s-a remediat la reeditare). eu ma asteptam la ceva gen ‘mona lisa smile’ dar.. n-a fost sa fie.

2. Woodisor spune:

Jen, uite vad si eu tarziu commentul tau. Da, si eu ma asteptam la ceva mai … deosebit, dar ce sa faci? poate peisajul britanic cateodata nu poate sa fie altcumva decat… fad:) Este o carte bunicica, dar nu as reciti-o din pacate.

toate cele bune

3. Cornel spune:

Subscriu si eu la comentariile de mai sus. Muriel Spark este foarte plictisitoare in aceasta carte din care lipseste cu desavarsire actiunea / intriga / ceva pe acolo…
    Cel mai mult m-a plictisit faptul ca sintagma “in floarea varstei” este repetata si ras-repetata de cel putin 30 de ori in 100 de pagini.

4. Woodisor spune:

Si ce adevarat graiesti :)

5. Alyna spune:

Am citit-o si eu. Mi-e mi-a placut destul de mult incat sa o citesc cu aviditate intre 2 calatorii cu metroul. Amatorii interesati sa o primesca pot sa imi dea un semn. Am inceput o campanie ce se numeste “Adopta o carte” prin care vreau sa donez cartile pe care le citesc. Motivele ar fi multe, dar in principal pentru ca vreau ca ele sa circule si sa fie citite de cat mai multi oameni, care poate nu au posibilitatea sa isi cumpere prea multe. :)

6. Tavy spune:

.Am citit-o in vreo 2 ore…si m a pasionat la fel de mult ca o “lectie de isotie a domnisoarei Brodie” …ppate daca as fi fost fata …as fi citit-o mai mult de doua ori…

7. Cristina spune: