bookblog.ro

---

Fragment: „Stoicismul azi. Fragmente alese I” coordonat de Patrick Ussher

Scris de • 11 June 2020 • in categoria Altele

Apărut de curând în limba română, la Editura Seneca,volumul Stoicismul azi. Fragmente alese I, ediție coordonată de Patrick Ussher (2014; traducere din engleză de George Tudorie, Ed. Seneca, 2020), este o antologie de texte semnate de mai mulți autori – cercetători de la University of Exeter, King's College, University of London și Queen Mary, University of London, psihoterapeuți din Marea Britanie și Canada, precum și medici, filozofi și scriitori care tratează – teoretic sau din perspectiva experienței lor profesionale ori personale – despre implicațiile practice pe care le are filozofia stoică antică în lumea contemporană. Vă oferim mai jos, în avanpremieră, un text din volum, semnat de Donald Robertson, cunoscut psihoterapeut cognitiv-comportamental, autor al volumelor Teach Yourself Stoicism and the Art of Happiness (2013), Resilience: Teach Yourself How to Survive and Thrive in Any Situation (2012), The Philosophy of Cognitive Behavioral Therapy: Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy (2010).

O ABORDARE SIMPLĂ ȘI MODERNĂ A STOICISMULUI

DONALD ROBERTSON

În acest articol, voi prezenta o serie simplificată de exerciții psihologice stoice, care pot avea atât rolul de „practică filozofică cotidiană“, cât și pe cel de introducere succintă în stoicism ca mod de viață. Dacă cel de-al treilea conducător al școlii stoice, Crisip, a scris peste 700 de cărți în care a dezvoltat ideile stoice și a adăugat argumente complexe pentru a le susține, fondatorul curentului, Zenon din Cition, și-a prezentat doctrinele în argumente celebre pentru caracterul lor concentrat și în maxime concise. Și în textul de față, scopul meu este să schițez o imagine compactă, însă nu uitați că, evident, există în fundal o filozofie complexă.

Atât Epictet, cât și Seneca se referă la Versurile de aur ale lui Pitagora, un text care oferă un cadru solid pentru formarea unei rutine zilnice, încadrate de exerciții contemplative matinale și de seară. O idee stoică fundamentală, care stătea la baza acestor practici și care este importantă și în filozofia lui Epictet, este că „… a ajunge învățat (în ceea ce privește filozofia stoică) înseamnă doar atât: să știi care lucruri țin de noi și care nu“ (Diatribe, IV.5.7). Consecința practică a acestei distincții este în esență foarte simplă: „«Atunci ce se poate face?» Se pot rândui cât mai bine acele lucruri care depind de noi; iar de celelalte să ne folosim după cum vin“*

Exercițiul de mai jos are rolul de a oferi o introducere în practicile stoice potrivită pentru secolul al XXI-lea și poate deschide drumul către o apreciere mai cuprinzătoare a filozofiei stoice ca mod de viață. Instrucțiunile sunt concepute astfel încât să fie pe cât posibil clare și concise, rămânând în același timp suficient de fidele stoicismului clasic.

Exercițiul filozofic de bază

Etapa I:

Pregătirea de dimineață

Planificați-vă ziua care începe, amintindu-vă de „clauza stoică a rezervei“ – mai exact: decideți din timp ce vă propuneți și hotărâți că veți încerca să realizați respectivele obiective, însă cu mențiunea „cu voia sorții“. Cu alte cuvinte, țintiți succesul și urmăriți-l cu toată inima, însă fiți pregătit(ă) să acceptați cu calm și pași înapoi sau chiar eșecuri, în măsura în care acestea nu se află sub controlul dumneavoastră direct. Încercați să vă alegeți scopurile cu înțelepciune, oprindu-vă asupra a ceea ce este rațional și sănătos să urmăriți.

Scopul principal de-a lungul acestor trei etape ar trebui să fie protejarea și ameliorarea bunăstării dumneavoastră fundamentale, mai ales în ceea ce privește caracterul și capacitatea de a vă gândi limpede la propria viață. Puteți încerca să atingeți această țintă cultivând o mai profundă conștientizare de sine și înțelepciunea practică, implicând stabilirea de obiective sănătoase și urmărirea acestora într-un mod oarecum „detașat“, fără a fi prea legat(ă) de rezultat.

Etapa II:

Conștientizarea stoică (Prosoche) de-a lungul zilei

Pe parcursul zilei, acordați constant atenție modului în care faceți judecăți de valoare și reacțiilor pe care le aveți față de propriile gânduri. Conștientizați, mai ales, felul în care reacționați la emoții și dorințe puternice. Atunci când aveți un gând tulburător sau problematic, opriți-vă și spuneți-vă: „Acesta este un simplu gând, și nu lucrul pe care pretinde că-l reprezintă“. Amintiți-vă că nu lucrurile ca atare vă lezează, ci judecățile dumneavoastră despre ele. Atunci când se poate, în loc să vă lăsați purtat(ă) de impresiile inițiale, încercați să amânați o reacție cel puțin o oră, așteptând până când sentimentele vi s-au mai așezat și sunteți capabil(ă) să priviți situația mai calm și mai obiectiv, înainte de a decide ce veți face.

După ce ați dobândit o conștientizare mai amplă a fluxului propriei conștiințe și capacitatea de a vă detașa de propriile gânduri în modul descris mai sus, începeți să aplicați gândurilor și impresiilor un standard simplu de evaluare, după cum urmează: odată ce v-ați oprit pentru a lua distanță de propriile gânduri, întrebați-vă dacă acestea sunt despre lucruri care se află sub controlul dumneavoastră direct sau despre lucruri care nu vă stau în putere. Această abordare a fost denumită axioma sau strategia generală a practicii stoice antice. Dacă observați că ceea ce simțiți este despre ceva care se află în afara controlului dumneavoastră direct, atunci răspundeți încercând să acceptați faptul că  nu ține de dumneavoastră, spunându-vă: „Lucrul acesta nu înseamnă nimic pentru mine“. Concentrați-vă mai degrabă atenția asupra acțiunilor care vă stau în puteri și realizați-le cu înțelepciune și pe cât de bine puteți, indiferent de rezultatul efectiv. Cu alte cuvinte, amintiți-vă să aplicați clauza rezervei descrisă mai sus în fiecare situație. Căutați modalități de a reține această clauză.

De exemplu, Rugăciunea seninătățiieste o variantă bine cunoscută a acestei concepții și ar putea fi de ajutor să o memorați sau să o notați undeva și să o contemplați în fiecare zi:

„Dă-mi seninătatea de a accepta

lucrurile pe care nu le pot schimba,

Curajul de a le schimba pe cele care-mi stau în puteri

Și înțelepciunea de a deosebi între cele două“.

Etapa III:

Bilanțul de seară

Recapitulați tot ce s-a petrecut de-a lungul zilei înainte de a adormi, dacă se poate de trei ori. Concentrați-vă asupra întâmplărilor importante și a ordinii în care au avut loc, de exemplu, ordinea în care ați realizat diferite sarcini sau în care ați interacționat cu diverse persoane pe durata zilei. Iată câteva întrebări pe care vi le-ați putea adresa:

- Ce anume din ce ați făcut a fost de ajutor pentru bunăstarea dumneavoastră? (Ce a mers bine?)

- Ce anume din ce ați făcut v-a lezat bunăstarea? (Ce a mers rău?)

- Ce ocazii de a contribui la propria stare de bine ați pierdut? (Ce ați ratat?)

Sfătuiți-vă ca și cum ați îndruma un bun prieten sau o persoană dragă. Ce aveți de învățat după ziua respectivă și, dacă este cazul, cum ați putea proceda mai bine pe viitor? Apreciați-vă pentru ce ați făcut bine și dați-vă voie să meditați asupra acelor acțiuni cu satisfacție. Poate că vă va ajuta dacă vă acordați un simplu calificativ subiectiv (de la 1 la 10) pentru a estima cât de îndeaproape ați urmat instrucțiunile de aici sau cât de mult ați reușit să urmăriți scopuri raționale și sănătoase, rămânând detașat(ă) de lucrurile pe care nu le puteți controla direct. Încercați totuși să ajungeți la o evaluare concisă și să trageți concluzii fără a cântări excesiv aceste lucruri.

* Epictet, Discurs viu. Diatribe. Cartea I, Editura Seneca, 2018 (n. trad.) (Diatribe, I.1.17)





Acest articol are 1 COMENTARIU. Spune-ti parerea!

  1. Zina spune:

    Și cine să practice filosofia asta și exercițiile astea?… Bărbatul aflat în șomaj tehnic în timp ce soția îi poartă în pântec al doilea copil?! Absolventul de facultate care duce meniuri Big Mac pe la mese?! Politicianul corupt care nu are în cap decât ce afaceri să mai învârtească?!
    Să fim serioși, astea sunt doar brașoave! Nu zic că filosofia asta n-o fi bună, dar pentru noi e nerealistă.

    raspunde

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publica. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright ©2011 Bookblog.ro