---

I.L.Caragiale – Opere vol. I – Proza completa

Scris de • 7 October 2007 • in categoria Altele

Autor: I.L.Caragiale
Rating: name rating - recenzii carti

I.L. Caragiale este, alaturi de Mihai Eminescu, cea mai mare victima a manualelor de limba si literatura romana si a profesorilor de specialitate. Programa liceala actuala aplica un sistem hipercanonic de identificare a celor doi autori : unul e, cum altfel, "poetul-nepereche" si "luceafarul poeziei romanesti", celalalt e "cel-mai-mare-dramaturg-roman", care arata cu degetul (?!) moravurile societatii din vremea lui prin intermediul, nu-i asa, comicului de " moravuri, limbaj, de situatie, de nume si caracter. Atribute repetate obsesiv in salile de clasa, in manuale, in referate, in culegerile pregatitoare pentru "bacaloriat". Urmarea acestei manii a augmentarii este ca avem doi autori grandiosi, sublimi, supremi, simboluri ale literaturii romanesti-balcanice-europene-universale-si-poate-chiar-si-mai-mult, dar pe care nu ii mai citeste nimeni* ; Eminescu este pentru noi autorul unui Luceafar din care ne amintim vag o poveste cu un Catalin si o Catalina si al unei Scrisori transformate in manifest semi-xenofob (nu mai pun la socoteala Sara pe deal sau Imparat si proletar, ale caror frumusete sau statura conceptuala au fost compromise definitiv de neopasunisti respectiv, de comunistii cu inclinatii vag poetice).

La fel pentru - cine este pentru noi Caragiale? Doar un autor al D-lui Goe, in care "satirizeaza contrastul dintre pretentiile unor parinti de a fi buni educatori si ceea ce sunt in realitate (ingaduitori peste masura)", al nuvelelor O faclie de Paste - "tema nuvelei este obsesia" si In vreme de razboi - "opera realista cu adanci ecouri din sfera naturalismulu", al Scrisorii pierdute - "comedie in 4 acte si evoca viata publica si de familie de la sfarsitul secolului trecut" si altor cateva lucrari care sunt la fel de stupid descrise prin eternele referate gata incropite.

Textul de fata nu are ca scop contestarea valorii celor doi autori, ci doar demonstrarea unui adevar banal : ca niciodata nu vom afla cine este cu adevarat un scriitor daca ne vom rezuma la grila de interpretare scolara, inerta si artificiala**. I.L. Caragiale este genial, dar nu pentru ca "satirizeaza contrastul"", pentru ca a scris nuvele pe tema "obsesiei" sau de factura naturalista, nu pentru ca "evoca viata publica".A rezuma acest scriitor la astfel de consideratii nu inseamna decat un act de lene si ignoranta culturala. Doar citindu-i fara idei preconcepute - de noi sau de altii - opera completa, de la proza si teatru la poezie si publicistica, poti descoperi care este adevarata lui statura, aceea de "simtesc enorm si vaz monstruos". Doar citind cu propria ta mirare si inteligenta, si texte precum O zi solemna, Pastrama trufanda, Pacat"., Canuta om sucit, Lungul nasului (basm oriental), Cum să inteleg taranii, Abu-Hassan, Logica baroului sau Educatiunea sentimentala la vite, poti descoperi acel Caragiale efervescent, cu scris stralucitor, imprevizibil si indescriptibil, cu dialoguri naucitoare si fraze slefuite, un rege care se deghizeaza uneori in calau, alteori in arlechin. O aventura literara care ar fi pacat sa fie ratata" ***

* inadmisibil ca Operele complete in 3 volume - publicate sub coordonarea lui Eugen Simion in jurul anului 2000 la Univers Enciclopedic nu au fost retiparite si, deci, nu sunt de gasit la ora actuala in librarii. Aceasta este si o explicatie pentru faptul ca textul de fata nu este insotit de obisnuita fotografie a copertei.

** pentru perspective neviciate asupra lui Caragiale, recomand cu caldura formidabilul film al lui Lucian Pintilie - De ce trag clopotele, Mitica? si cartea lui Al. Paleologu - Despre lucrurile cu adevarat importante. Ca tot veni vorba, despre Eminescu scrie frumos de tot chiar " Caragiale : vezi In Nirvana, Ironia si Doua note.

*** am publicat aici fragmente din opere mai putin cunoscute, care infatiseaza intrucatva acest Caragiale proaspat si imposibil de incadrat in tipare.

O recenzie de: Silviu Man

Citeste cele 16 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. silviu toma spune:

Excelent demers. Ar trebui continuat si cu alti scriitori pociti de programa scolara. Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, Macedonsky, Bacovia, Arghezi au aceiasi trista soarta. Pentru un scriitor roman cred ca e un blestem sa fii bagat in manual.

2. oana spune:

citit Canuta, Abu-Hassan(cred ca am si disc..oare?), Lungul nasului, chiar din liceu, cand nu ma multumeam cu cliseele enuntate de tine si pe care le spuneau toti cuminti ca pe o poezie. chiar m-am amuzat copios ca mi-ai amintit de vremurile alea cam uitate..

3. luciana spune:

i.l.caragiale este foarte bun si eu invatind despre el inca di cls a4-a,stiu destule despre el la varsta mea.

4. billy spune:

Caragiale este mai mult citat decat citit.
    Voi reveni aici. Multumesc, Silviu.

5. alexutza spune:

I.L.Caragiale,este la nivel cu Eminescu.A fost ji va ramane un mare autor in inimile noastre.pooooooooop pe totzi

• v spune:

Draga alexutza,

Astazi ai fi exemplul dragut din protipendada pe care Nene caragiale o aprecia, desigur.
      Oamenii se duc, naravurile raman.

“Ji” sper sa nu jignesc foarte tare, acest soi pretios de cetateni.

Numai bine,
      V.

6. man spune:

mersi si eu, billy.

7. Alina spune:

Pe cat de triste, pe atat de adevarate sunt observatiile lui Silviu. Din pacate majoritatea adolescentilor aproape ii urasc pe scriitorii din manuale, si putini dintre ei mai citesc de placere Eminescu, Caragiale sau Rebreanu, si e mare pacat. Majoritatea se rezuma doar la a reda idei citite in carti de comentarii, si asta e in parte si vina profesorilor, care, in loc sa apreciere parerile originale ale elevilor rezultate in urma citirii cartii, prefera sa auda niste comentarii cretine citite in vestitele “carti de comentarii”.

8. elena spune:

care are ceva despr e tema obsesiei la”o faclie de paste” de il caragiale?

9. Eric Patrulius spune:

De ce atata lene in a citi pe cineva? Eu recunosc, am facut o pasiune maniacala pentru domnul Caragiale si i-am citit intreaga opera, tot ce mi-a cazut in mana, teatru, proza sau poezie (“Nobil metal nu e otelul/Dar greu este, destul de greu/ Ca rol fu mare, mititelul/ Hai gogomani, la jubileu..”, unul din putinele fragmente de repros la adresa printului playboy, a se documenta si a nu se confunda cu “infama” revista). Asta se intampla prin liceu. De Eminescu nici nu mai spun, l-am urat groaznic datorita manualelor. Abia in facultate a reusit geniul sau sa ma doboare intelectual. Nu il iubesc, il respect. Si mai moale, domnilor, cu “luceafarul cutarescu”. Avem altii care ar putea aspira la titlu, notam aici un Nichita Stanescu (cel caruia ii este de fapt atribuita aceasta sintagma a “neperechii”).

10. yoanaa` spune:

eee…nuj e supar tare cragialee..:X:X:X

11. Horia Ivan spune:

Eric Patrulius, un omonim profesor de teorie a arhitecturii spunea ca-i grec, adica, numele sau original fiind Patraulea (???), are mare alergie la Eminescu.
    Il inteleg deplin, dar nu-i impartasesc ura viscerala.
    De ce?
    Simplu, eu sint. precum Eminescu si covirsitoarea majoritate a cetatenilor Romaniei, (atentie, n-am spus ROMANI !!!), un goi…
    Apartenentii etniei romilor, la rindu-le, ii numesc pe toti netiganii, gagii.
    Patraului, Patraulis, ivata sa-l stimezi si sa-l iubesti pe, poate cel mai stralucitor spirit al romanilor, jurnalistul de exceptie, Mihai Eminescu!
    Amin.

12. Naicu Gelu spune:

Caragiale, ca si Eminescu, este nesuferit pentru ca a avut nu numai talentul dar si inteligenta de a reda cele mai reale fapte,comportari si manifestari, asa cum le-a surprins, din epoca in care diletantismul, coruptia,hotia,invidia,parvenirea etc erau cotidiene.Caragiale a fost, atunci,acum si va fi nesuferit pentru ca “orice epoca este contemporana operei lui” chiar daca foarte multi spun ca opera lui este contemporana si autentica zilelor lor (noastre).Cum sa-l privesti cu ochi buni,TU !, parlamentar roman de azi, TU !,politician de azi care te oglindesti perfect in opera maestrului.Alaturi de prietenul lui,Eminescu,si numai impreuna, pot da o infatisare corecta a epopeii pe care o traim, fidel descrisa, cu elemente de amanunt care nu numai ca deranjeaza dar si enerveaza pe alesii unui popor umil si adormit de drogurile politice administrate in campaniile electoralecatre de catre “pontosi”,”geniosi”,”nastasosi”,”antonosi”etc.

13. Pingback: Care sunt sursele textului apocrif “Protocoalele Înţelepţilor Sionului”? | Blog ideologic Titus Filipas