100 de experimente cu chip de om: victime sau învingători?

Scris de • 26 November 2018 • in categoria

Titlu: Cei 100
Numar pagini: 272
ISBN: 978-606-758-173-7

Sunt absolut convinsă că mare parte dintre voi au dat deja peste serialul produs pe baza cărții despre care vă povestesc. Cel puțin, eu da, și înainte să citesc cartea, iar acum îmi pare rău, fiindcă, pentru mine, succesiunea carte – (eventual) film este cea recomandată. În tot istoricul meu de paralele între filme și cărți, singura dată când am inversat rândul a fost în cazul „Jocurilor foamei”. Dar aceasta este o altă poveste, și va fi spusă cu altă ocazie. Revenind la „Cei 100”, nu vă lăsați păcăliți de serialul cu același nume; inspirat, neinspirat, mie direcțiile în care merg cartea și filmul mi s-au părut suficient de diferite ca să le iau aproape ca pe două universuri separate.

Premisa cărții face parte din schema distopică deja familiară celor pasionați de gen: fiindcă suprafața Pământului a devenit radioactivă, secole la rând oamenii au trăit pe nave spațiale, plutind în derivă. Cum resursele lor nu sunt nelimitate, mai marii au sperat, mereu, să se poată întoarce pe Pământ. Oportunitatea se arată când hotărăsc ca 100 de adolescenți, acuzați de diverse delicte, să fie trimiși pe planeta-mamă, pentru a testa terenul. Pentru aceștia, alternativa ar fi fost deschiderea unei trape și aruncarea în spațiul a-tot-consumator (conform legii, odată ce împlinesc 18 ani, li se dă dreptul la o rejudecare a faptei, însă rar se întâmplă să fie achitați), dar nici de varianta „repatrierii” nu sunt prea încântați, fiindcă o consideră moarte sigură. Ei și toți ceilalți.

Urmând ceea ce se poate spune că a devenit deja o modă a punctelor de vedere diferite, autoarea se concentrează asupra a patru dintre ei: Clarke, protagonista; Wells, care a comis o infracțiune tocmai pentru a putea fi împreună cu ea; Bellamy, care pătrunde pe naveta trimisă pe Pământ pentru a-și însoți sora; Glass, adolescenta încăpățânată, gata să riște totul pentru oamenii pe care-i iubește. Fun fact: dacă insistați să comparați cartea cu serialul, vă pot ajuta doar cu informația că, în mare parte, poveștile primilor trei sunt foarte asemănătoare cu ale interpretărilor din serial. Glass este singura care nu are o oglindire pe ecran, deși, parțial, se aseamănă cu Raven.

Când vine vorba despre cărți distopice, interesul meu devine mobil și nu se mai concentrează atât de mult pe desfășurarea acțiunii sau pe construcția personajelor, cât pe premisele lumii prezente și pe înlănțuirea de întâmplări care a dus la starea de fapt. În cazul „Celor 100”, timpul se scurge începând cu Anul 1 al Arcei (nava principală din flota de supraviețuitori). Faptele cunoscute încep de prin anii 50, când a fost fondat Centrul pentru Operațiuni de Urgență de pe Muntele Weather – un punct cheie al narațiunii, de altfel. De-a lungul timpului, mai aflăm despre câteva momente importante, iar în anul 2051 (Anul -1 al Arcei), se vehiculează „soluționarea problemei principale a suprapopulării”. Ce se întâmplă? Apocalipsa nucleară. De aici, Pământul radioactiv, legile tot mai stricte care, în teorie, doresc să asigure supraviețuirea – deși nu sunt tocmai logice și nici corecte, și trimiterea celor 100 de cobai umani pe Pământul incert.

Cunoscând și dinamica/evoluția serialului, primul volum al cvadrilogiei (acesta nu este un spoiler!) trece drept „subțire”. Eu l-am privit cu îngăduință și l-am considerat o introducere. Într-adevăr, avem puțină acțiune, un schelet fragil pe care atârnă niște bucăți neidentificate de veșmânt. Speranța mea este că, în următoarele cărți, autoarea ne va ajuta să reconstruim întreaga carcasă și să admirăm produsul finit în toată splendoarea sa.

În aprilie 2014, „Cei 100” a ajuns #13 pe lista de bestsellere a New York Times, la categoria Young Adult. Autoarea s-a născut în 1984, a studiat literatura la Brown (universitate cunoscută pentru orientările sale multiculturale și evenimentele diverse – prietenii mei americani îmi șoptesc în cască și că e bine-cunoscută pentru încurajarea egalitarismului și feminismului) și la Oxford. Fantasticfiction.com ne spune că, în prezent, locuiește în Brooklyn, unde trăiește cu teama constantă ca biblioteca ei Ikea să nu se prăbușească sub greutatea cărților SF și a romanelor victoriene. Fanii trebuie să afle și că are deja în pregătire o nouă serie YA, dar și o colaborare cu mai multe autoare îndrăgite, reprezentante ale aceluiași gen, pentru o compilație de povestiri.

1. Rodica Gavril spune:

Abia aștept să citesc și eu. Dar, ca și Iulia, mi-ar plăcea să am la dispoziție întreaga serie, pentru o imagine completă și o perspectivă de ansamblu.
      Felicitări, Iulia, sper să continui și cu celelalte volume!