6 lucruri pe care nu le știai despre Cleopatra, ultima regină a Egiptului

Scris de • 15 October 2020 • in categoria

Titlu: Cleopatra. Viața ultimei regine a Egiptului
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 432
ISBN: 978-606-33-5635-3

Stacy Schiff atrage atenția prin cartea sa asupra felului cum imaginea Cleopatrei - despre care, vai!, nici nu știm așa de multe - a fost schimbată și fetișizată de-a lungul secolelor. Cum ea a devenit sinonimă cu seducția, uneltirile și păcatul, fără a se ține cont de epoca istorică în care a trăit. Și că nu-i sunt lăudate suficient meritele de strateg și conducător de stat în defavoarea calităților ei fizice. Ei bine, și eu am căzut fix în aceeași capcană.

Cu imaginea lui Liv Taylor în minte - personalitate electrizantă, costume somptuase etc. - am ales această biografie a Cleopatrei cu speranța de a fi mai mult distrată decât informată prin citirea ei. Însă autoarea avea alte planuri pentru cititori și acum, la final de carte, nu mă plâng...

Cleopatra trăiește într-o lume fascinantă, cu o moștenire culturală și politică incredibilă, o civilizație străveche, care avea să fie „înghițită” de cea a Romei - să nu uităm că istoria este scrisă de învingători, așa că cele mai multe informații despre ea le avem din surse romane. Epoca ei este o periadă de antagonie între Orient și Occident: feminin versus masculin, poezie versus război, uneltiri versus moralitate, o viață de desfrâu și plăceri versus disciplina legiunilor romane.

Am avut multe momente de „Aha!” citind și, deși, nu am fost înconjurată doar de mătăsuri și arome de santal, abordarea aleasă de Stacy Schiff mi-a oferit o perspectpvă mult mai amplă asupra Cleopatrei decât mă așteptam. Cartea s-a născut dintr-o cercetare meticuloasă a numeroase surse cu scopul de a demitologiza imaginea Cleopatrei.

De aceea împărtășesc cu voi 6 lucruri pe care poate nu le știți despre Cleopatra, regina Egiptului, și epoca ei:

1 Cleopatra a fost căsătorită cu doi dintre frații săi

Dinastia Ptolemeilor, aflată la conducerea Egiptului și din care făcea parte și Cleopatra, are un lung istoric de căsătorii între rude cu scopul de a păstra cât mai multă putere în interiorul familiei. Sunt consemnate nu mai puțin de 15 astfel de căsătorii, cele mai multe între frate și soră, dar și între nepoți sau verișori. Așa că era firesc ca tânăra Cleopatra să se căsătorească cu doi dintre frații săi. Ulterior, pe măsură ce a acumulat tot mai multă putere, Cleopatra a avut grijă să-i ucidă pe ceilalți 3 posibili pretendenți la tron (doi frați-soți și o soră).

2 Statutul femeilor egiptene

În Egipt femeile avea un rol primordial în stat și familie - o raritate în Antichitate. Aveau drepturi egale la moștenire, dreptul la proprietate, dreptul de a alege cu cine se căsătoresc și de a divorța, iar legea era de partea soției și a copiilor. Nici moderna Romă (care privea cu dezaprobare lascivul Orient) nu se putea lăuda cu așa ceva: aici femeile erau oferite în căsătorie ca monedă de schimb în interese politice.

Romanii se minunau că în Egipt fetițele nu erau lăsate să moară; romanii erau obligați să își crească doar prima fiică.”

3 Cum arăta statul condus de Cleopatra

Egiptul avea o birocrație impresionantă în perioada domniei Cleopatrei. Deoarece bogăția statului era dată de fertilitatea solului udat de Nil, totul, absolut totul, era atent inventariat: câte animale deținea fiecare țăran, câte grâne se cultivau, ce livezi erau plantate etc. Și nu puteai întreprinde nimic de capul tău; o femeie chiar a fost întemnițată pentru că a plantat niște palmieri fără să fi primit permisiune.

Numai cu aprobarea guvernului puteai să tai un copac, să împerechezi porcii, să îți transformi lanul de orz în crâng de măslini.”

4 Distrugere Bibliotecii din Alexandria

Vreți să știți ce legătură este între Cleopatra și pieirea celebrei Biblioteci din Alexandria? Ei bine, se pare că aceasta a luat foc și mii de tomuri a fost mistuite în timpul războiului civil alexandrin, chiar războiul civil care avea să o înscăuneze pe Cleopatra ca regina. Iulius Caesar, aflat în campania sa în Egipt, a dat foc vaselor din port ca manevră de război, iar vâlvătaia s-a extins necontrolat, ajungând să cuprindă prețioasa bibliotecă. Sigur, protejata sa, Cleopatra, avea să ajungă pe tron, dar cu ce pierderi pentru omenire?

5 Animozitatea dintre Cicero și Cleopatra

Și aceasta este o poveste tot despre cărți :). În cea perioadă, orașul Alexandria era centrul intelectual al lumii (în Roma nici măcar nu existau încă biblioteci publice), așa că era normal ca învățați din toate colțurile globului să râvnească la comorile adăpostite de Bibliotecă. Se pare că asta este istoria din spatele dușmăniei pe care celebrul orator roman Cicero i-o purta Cleopatrei: în timpul vizitei reginei la Roma, „Cleopatra i-a promis lui Cicero fie o carte, fie un manuscris, posibil din biblioteca din Alexandria. În orice caz, nu s-a ținut de promisiune.” Și deși inițial Cicero îi era favorabil Cleopatrei, omul de stat a ajuns să nu mai vrea să audă de „egipteanca aceea.

6 Copiii Cleopatrei

Cleopatra a avut de-a lungul vieții patru copii: Caesarion, fiul lui Iulius Caesar și trei copii cu Marc Antoniu. Însă cea care avea să ducă mai departe tradiția și spiritul mamei sale a fost singura sa fiică, Cleopatra Selena, viitoarea regină a Mauritaniei (Algeria de astăzi). Aceasta și-a transformat regatul într-un ținut prosper, capitala fiind un recunoscut centru cultural și artistic, mai mult, a continuat dinastia și obiceiurile Ptolemeilor la curtea sa.