Acul din carul cu fân

Scris de • 9 July 2014 • in categoria

Titlu: Roseanna
Numar pagini: 304
ISBN: 978-973-724-591-5

Romanele polițiste au talentul de a nu dezamăgi cu aceeași frecvență cu care o fac alte genuri de cărți. Motivul? E unul simplu și ține de faptul că structura poveștii în sine e aceeași – cineva dispare și/sau este ucis, polițiștii trebuie să își dea seama cine a comis crima și să prindă asasinul, livrând în același timp dreptate. Tot ce se întâmplă pe lângă acestea e pur și simplu un bonus al creativității autorului, pentru că oricum dăm paginile instinctual, mânați de febra pseudo-detectivului în care ne transformăm și nevoia de a-l pedepsi pe răufăcător.

Roseanna lui Maj Sjöwall şi Per Wahlöö nu face excepție de la această regulă, deși pare să se abată de la traseul clasic atunci când întregul caz este mai degrabă o serie de piedici înlănțuite și de frustrări datorate lipsei de indicii și a unei piste solide care să ducă undeva.

În vara lui 1964, pe 8 iulie, un cadavru a fost găsit lângă ecluzele din Borenshult a orașului Motala. O tânără femeie, goală și desfigurată pune poliția în încurcătură atunci când misterul din jurul morții ei pare să se adâncească de la o lună la alta, aruncând o umbră densă de incompetență asupra detectivilor implicați. Timpul se scurge și cazul alunecă ușor și sigur spre teancul celor „nerezolvate”, dar tenacitatea și îndârjirea detectivului Martin Beck dau rezultate atunci când, după mai bine de jumătate de an, întrebările lui își găsesc rezolvare grație Interpolului. De aici încolo piesele de puzzle încep să se potrivească și autorul crimei ajunge să fie deconspirat, dar nu înainte ca romanul să își întețească ritmul și să compenseze pentru cele mai bine de o sută de pagini în care simți că nu se întâmplă mai nimic.

citat roseanna

E greu să mă decid ce anume mi-a plăcut cel mai mult din toată cartea pentru că ajung la concluzia că dincolo de minuțiozitatea cu care a fost construit cazul, indiciile și detaliile care au dezvăluit treptat atât identitatea victimei cât și a criminalului, stă mai degrabă senzația de așteptare. Așteptarea enervantă de a găsi acul din carul cu fân, așteptarea care te ține cu sufletul ca pe ghimpi pentru că și tu aștepți ca zilele lui Beck să nu mai semene unele cu altele și îți dorești să găsească cheia sau ca tertipul său să funcționeze și în sfârșit să ai parte de o rezolvare!

Departe de gratificarea instantă, tipică secolului în care trăim, romanul de față ne încearcă răbdarea. Având în vedere că a fost scris acum aproape cincizeci de ani, e uimitor cât de actual poate să fie sau că farmecul său nu s-a jerpelit pe la colțuri și a căzut în derizoriu în lipsa unor gadgeturi moderne sau a unor tehnici tipice pentru CSI. În fond, cu așa autori, supranumiţi „regele şi regina romanelor poliţiste“, nu e de mirare că povestea Roseannei a trecut cu brio testul timpului, înscriindu-se în rândul clasicelor.

Așa că, în încheiere, nu pot decât să vă recomand opera lui Maj Sjöwall şi Per Wahlöö și să sper că atunci când veți ajunge la finalul lecturii să fiți suficient de curioși încât să îl mai căutați pe detectivul Martin Beck și în alte romane!

Minuțiozitatea construcției cazului – de la portretul psihologic al victimei, al ucigașului la reacțiile și mărturiile celor implicați.

Lentoarea cu care progresează acțiunea până în clipa aflării unei piste solide.

Iubitorilor de romane polițiste.