Azi se anunță ploaie de idei și imaginație din abundență!

Scris de • 5 October 2011 • in categoria

Titlu: Vânturile de la Marble Arch. The best of Connie Willis
Traducere: ,
Numar pagini: 550
ISBN: 978-606-579-237-1

Cine ar fi crezut că faptul banal poate duce la povestiri SF atât de bune sau că vremea poate fi un leitmotiv atât de productiv pentru a descrie inexplicabilul? Connie Willis reușește să creeze mici universuri, începând cu cele mai firești ori nesemnificative lucruri din viața de zi cu zi.

Ninsoarea, vântul, soarele, bunătatea excesivă, studiul paleontologiei sau al istoriei, toate aceste lucruri firești pentru umanitate devin nefirești, absurde, încărcate de supranatural în volumul Vânturile de la Marble Arch de Connie Willis. Construit din 11 povestiri, grupate sub tematici comune precum Buletine meteorologice sau Ghizi de călătorie , volumul prezintă mici fragmente de viață, care se desfășoară ”normal” până la un punct în care scriitoarea introduce, cu subtilitate și, uneori, chiar umor, un ”ceva” nedefinit care transformă întreaga atmosferă.

Fie că vorbim despre oameni care sunt excesiv de atenți, drăguți, binevoitori pentru că au fost ”ocupați” de o prezență extraterestră, o serie de coincidențe bizare influențate de o lună ”albăstruită” sau vânturile stranii din subteranul londonez, provocate de metrou ori de o soartă neînduplecată, aproape toate povestirile presupun o trecere subtilă dinspre realism în fantastic, într-o manieră, care, pe alocuri, mi-a amintit de Haruki Murakami, deși subiectele abordate sunt cu totul diferite. De asemenea, deși povestirile se desfășoară în atmosfere diferite, cu personaje diferite, poți simți o oarecare familiaritate a stilului scriitoarei, odată ce ai înțeles mecanismul care declanșează nenaturalul.

M-am ars, am zis eu. Tocmai m-am ars./Ea a pipăit marginile crustei vechi, ca și cum s-ar fi temut să nu se molipsească de ceva./E o arsură! am strigat, smulgându-mi mâna și îndesând soba cu idioțeniile de lemne tăiate de David. Nu e boală de iradiere. E o arsură! sau Dar, dacă erau turiști obișnuiți, de ce au petrecut o zi holbându-se la o cocioabă dărăpănată, în mijloc de pustietate? Chiar dacă veneau din viitor, tot nu aveau motiv să călătorească în trecut ca să vadă un scriitor de science-fiction, când ar fi putut vedea președinți sau staruri rock. - astfel de fragmente sunt cât se poate de grăitoare pentru modul în care supranaturalul, ficțiunea se insinuează în cadrul normalității.

Volumul pretinde a fi, așadar, o colecție de tipul ”Best of” și, deși este prima mea ”întâlnire” literară cu C. Willis, pot spune că această colecție și-a atins scopul în ceea ce mă privește, lăsându-mă cu dorința de a descoperi și alte scrieri ale autoarei. Între timp, însă, a fost o delectare a imaginației pe care am savurat-o povestire după povestire.

diversitatea ideilor, alternanța tonurilor și a atmosferei create

celor care sunt fani SF sau care sunt curioși despre ce înseamnă acest gen de literatură – merită să începi cu acest volum de povestiri

1. Pingback: Martin, Abercrombie, Willis, Rice, Agopian | Galileo Online