Braţul însângerat al Justiţiei

Scris de • 8 December 2011 • in categoria

Doar dumnezeu si noi

Titlu: Doar Dumnezeu şi noi
Numar pagini: 372
ISBN: 978-606-579-276-0

Numai ziariştii şi neştiutorii ne califică de călăi. Binevoiţi a nota că termenul exact care ne desemnează funcţia este acela de Executor al Înaltelor Lucrări sau al Sentinţelor Criminale, cum se spune acum. Aţi face bine să v-o amintiţi pe viitor. [...] Nu putem fi călăi, de vreme ce suntem braţul înarmat al Justiţiei. Cei care fac ultimul gest. Fără noi n-ar exista pedeapsa capitală.

În urmă cu puţin timp am scris un eseu argumentativ privind pedeapsa capitală. Iar în acest scop am făcut cunoştinţă cu aproape toate argumentele pro şi contra ale acestei pedepse. Părerea mea în ceea ce o priveşte este foarte clară. Însă romanul de faţă nu şi-a propus să trateze o problemă morală. Cu toate că vorbeşte despre execuţii şi, foarte puţin, chiar despre tortură, aici se descrie de fapt o meserie. Ca oricare alta dacă e să ne luăm după Michel Folco. Mai mult, se descrie crearea unei „dinastii”, a celei mai mari şi mai puternice familii de călăi din Franţa, care au săvârşit Înaltele Lucrări timp de aproape trei secole. Opt generaţii de oprobriu public. Oameni căliţi, mândri de meseria lor, care şi-au câştigat averea nu de pe urma execuţiilor, ci cu ajutorul inteligenţei şi-a iniţiativei de care au dat dovadă în investiţiile făcute.

Doar Dumnezeu şi noi este un roman excepțional scris şi extraordinar de bine tradus. Cuvintele şi expresiile folosite pentru a recrea atmosfera secolului al șaptesprezecelea din Bellerocaille, Franta au exact efectul dorit. Încă de la prima pagină te simţi transportat în timp şi spaţiu şi pe tot parcursul lecturii te simţi de parcă ai fi prezent în mijlocul întâmplărilor. Începând cu aventurile care l-au făcut pe Iustinian Pibrac să accepte funcţia de Executor al Înaltelor Lucrări, devenind Întemeietorul, şi până la Hippolyte, supranumit Al Şaptelea, care şi-a pierdut funcţia datorită unui decret care declara că doar Executorul Senţintelor Criminale din Paris mai poate săvârşi execuţii, toată povestea te ţine fermecat fără să poţi lăsa cartea din mână.

Deşi se discută un subiect serios, nu lipseşte umorul pentru a lumina atmosfera care poate în alte condiţii ar putea părea sumbră. Dacă luăm în serios faptul că cineva acceptă să devină călău pentru a scăpa de 20 de ani de galere la care a fost condamnat fără a fi vinovat, sau dacă punem sub semnul întrebării faptul că oamenii din localitate sunt plini de prejudecăţi si superstiţii în ceea ce-i priveşte pe cei care fac ceea ce este necesar însă ceea ce nimeni altcineva nu acceptă să facă supunându-se astfel oprobriului public şi fiind excluşi din societate, ne dăm seama că subiectul abordat este de fapt unul destul de sensibil. Însă Folco reuşeşte să transforme totul într-o aventură plină de umor şi care nu te dezamăgeşte niciodată atunci când simţi nevoia unei răzbunări sau a corectării unei nedreptăţi. Ne vorbeşte despre oameni educaţi, mândri, căliţi împotriva unei societăţi care îi respinge în ciuda faptului că are nevoie de ei, făcând chiar haz pe seama ei.

N-am de gând să vă povestesc ce se întâmplă sau de ce. Mă rezum la a vă spune ca este o carte foarte interesantă, poate chiar educativă din anumite puncte de vedere, şi că merită citită. Vă asigur că nu veţi fi dezamăgiţi, indiferent care sunt preferinţele voastre în ceea ce priveşte genurile literare.

limbajul folosit, umorul, modul în care este tratat subiectul, altfel, sensibil

oricui, chiar şi celor care în mod normal nu prea citesc