Capcana leului-furnicilor

Scris de • 1 October 2012 • in categoria

Titlu: Chitaristul
Numar pagini: 272
ISBN: 978-973-724-413-0

Chitaristul este istoria lui Emilio, un tînăr ucenic de atelier care se lasă sedus de posibilitatea de a fi artist, dar și de prima dragoste.

Emilio este ca toate personajele-surpriză din romanele lui Luis Landero: un tip modest, cu o existență cenușie, care se colorează cu speranțe și iluzii, inteligent și introspectiv, naiv, dar uneori cinic, în fine, un observator care surprinde ridicolul și miracolul lumii din jurul său. În fiecare zi coboară în atelierul de mecanică, apoi studiază la liceul seral, fără a ști exact cu ce scop, e mereu obosit, dar găsește un mod de a se odihni în timp ce lucrează sau studiază: doarme numai cu ochiul stîng.

În propriile cuvinte: „Astfel începea o zi care era mereu aceeași. Un timp extenuant și aproape fără răgaz, care urma să se verse ca printr-un canal de scurgere în adîncimile nopții. Eu trăgeam adînc aer în piept înainte să ies din vestiar, luam o gură de aer acru, savurînd astfel din plin certitudinea că mă aflu prins fără scăpare în capcana leului-furnicilor.”

Salvarea din capcană pare să vină prin intermediul vărului Raimundo, un chitarist de flamenco autodidact, proaspăt întors din Paris. Acesta îi povestește lui Emilio aventura sa pariziană, fabuloasă ca un basm, contrastînd puternic cu cenușiul extenuant în care se află captiv Emilio. Încurajat de vărul său, el se dedică lecțiilor de chitară și viselor de evadare, timp în care nu se oprește din observațiile sale meditative: oare noul chiriaș al mamei e iubitul ei? sau poate un comunist aflat în ilegalitate? Testînd realitatea află că noul chiriaș este bibliotecar și scriitor, un scriitor care amînă de cîteva decenii scrierea romanului său perfect. Tot așa, Raimundo amînă, din bar în bar, revenirea la viața fastuoasă pe care i-a descris-o atît de viu vărului său. Aceste modele ale tînărului sunt prinse în propriile capcane, perfecționismul, amînarea, consolarea, cu care Emilio încă nu și-a dus lupta.

Aflînd că Emilio este chitarist, chiar dacă unul amator, șeful atelierului mecanic îi propune să fie profesor de chitară pentru soția lui. Tînărul întră astfel într-un triunghi pe care nu știe cum să-l analizeze: este șeful, don Osorio, un soț gelos care dorește supraveghere pentru soția lui, mai tînără și foarte frumoasă? Sau poate îl trimite pe Emilio ca pe un fel de momeală? Este soția chiar atît de frumoasă? Misterul acestei relații în trei îl copleșește pe chitarist, iar deznodămîntul este pe măsura întregii povești de dragoste și dependență bizare.

Atît prima îndrăgostire, cît și prima experiență într-un turneu artistic îl învață pe Emilio ceva despre cît de fragile sunt speranțele în fața realității: dragostea e numai un joc, iar din promisiunea celui mai strălucit eveniment artistic rămîne o serie de spectacole anemice în sate uitate de lume. Pe scurt, Emilio află pe pielea lui ceea ce îl fascinase în discursul profesorului de filosofie de la liceul seral: „Te naști, crești, îți faci de lucru, visezi, mori, ești uitat. Cam ăsta e subiectul vieții.”

Emilio este un personaj complex, un observator al lumii aflat pe linia dintre meditație, vis și realitate.

Istoria povestită de Emilio are ritmul ireal al visului: este luxuriant, meditaitv, absurd fără a fi suprarealist.

Recomandare: Celor care coboară în fiecare dimineață în capcana vieții de zi cu zi.