Clepsidră inversată

Scris de • 19 August 2020 • in categoria

Titlu: Ochii galbeni ai crocodililor
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 496
ISBN: 978-606-33-3780-2

Eu am o regulă: dacă reușesc să trec de primele 50 pagini, lectura va fi frumoasă sau măcar satisfăcătoare. Așa a fost și acum. Chiar dacă autoarea îți testează răbdarea în primele 50 pagini și credeam că voi renunța la această carte, dar de fapt, mă bucur că am reușit să trec de primele 50 pagini „de test”.

Personajele cu nume franțuzești tind să îți pară antipatice până ajungi să le cunoști, să le intri în cap. Katherine Pancol face un lucru interesant: le dă viață personajelor sale în pasaje alternative și așa ajungi să înțelegi care este povestea fiecăruia, de unde vine, ce viață a avut, în ce crede și ce își dorește de la viață. Este ca un puzzle realizat cu grijă pe care ajungi să îl completezi piesă cu piesă.

Chiar dacă acțiunea cărții este plasată în perioada contemporană, iar personajele sunt întruchipări ale omului modern, uneori îți dă impresia altor vremuri, unor secole trecute. Familiile se bazează pe demnitate, onoare, faimă, bogăție, căsătorii cu bărbați bogați care să îi asigure femeii traiul și un statut în societate. Ai impresia că aceste femei frumoase trăiesc în secolul al XIX-lea când încă se punea accent pe averea bărbatului, statutul social și influență sau imaginea în societate.

M-a cucerit felul în care autoarea vorbește fără menajamente despre subiecte delicate cum ar fi sexul sau iubirea. Zugrăvește o lume în care superficialul și impresia sunt tot ce contează, unde iubirea pare desuetă, unde oamenii ar face orice doar să aibă siguranță financiară, să își permită lux și extravaganță, unde vorbele grele sunt spuse ușor chiar și de o fetiță de 14 ani mamei sale.

Hortense, fetița de 14 ani a Josephinei are replici mai mult decât acide, parcă ar fi o femeie acră și supărată pe viață. Totuși vorbele sale o motivează pe mama sa care avea nevoie de puțină durere pentru a se ridica din noroi și a se curăța de murdărie.

Căsniciile fericite nu sunt deloc ceea ce par. Iris este frumoasă și talentată, dar extrem de superficială, iar soțul ei extrem de dorit de femei… și nu numai… este la fel. Află că acesta o înșală cu un bărbat, dar de dragul aparențelor se preface că nu știe nimic. Spre deosebire de Josephine, sora sa fără gustul modei, modestă și altruistă este crezută gâsculița familiei, care iese dintr-o căsnicie care se consumase de mult timp atunci când află că a fost trădată. Fostul soț, Antoine, pleacă în Kenya unde înființează o fermă de crocodili alături de Mylene, amanta cea tânără. Iubirea se iscă repede sub forma unei pasiuni arzătoare, dar se consumă rapid între cearșafuri și printre facturi de plătit.

Nici una dintre căsnicii nu păstrează iubirea sau nu se bazează pe iubire. Descoperi o lume a căsniciilor ca alianțe și colaborări pentru profit în viitor, nu pornind de la sentimente. Totul prinde un ritm mai rapid când Josephine decide să nu mai fie luată de toantă și apucând mână întinsă a cumnatului său, Philip, ajunge să facă bani pentru a-și întreține fetele minore. (Trebuie să vă mărturisesc că am o mica slăbiciune pentru  cărțile în care un om muncește pentru a-și schimba statutul și reușește cu bucurie și uneori lacrimi în ochi.)

Ritmul cărții este unul cumpătat, începe extrem de lent, dar se intensifică după primele 100 pagini. Fiecare personaj este bine creionat și ajungi ori să îl urăști, ori să ții cu el și să îi dorești binele. De iubit nu se pune problema pentru că fiecărui personaj îi sunt evidențiate clar defectele, așa că nu ai putea iubi în totalitate un personaj. Tocmai asta îl face uman, te regăsești în el sau îl descoperi în persoane din viața ta. Iubești anumite scene, ai vrea să afli mai multe despre ce se întâmplă în mintea bărbaților, iar autoarea se pricepe de minune să se afunde în mințile ambelor sexe și să dezvăluie ce îi motivează pe fiecare, care le sunt slăbiciunile, dorințele, visele.

Cartea te invita în atmosfera Parisului și te ține încordat până la final. Replici spumoase și răsturnări de situație.

A se citi bând o cană mare de Nesquik. :)