Cum a fost posibil Răul ? O poveste despre destin, supraviețuire și vindecare

Scris de • 4 June 2020 • in categoria

Titlu: Văduvele de la castel
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 350
ISBN: 978-606-33-4108-3

Evenimentele tragice ale istoriei (războaie, revoluții etc.) lasă în urmă ceva mai mult decât un număr de victime, destine schimbate, bunuri materiale distruse și reoganizări geopolitice și naționale. Ele pun în dezbatere relația omului cu Răul, dilema morală veche de secole, la care nu știm încă să răspundem într-un mod care să împiedice istoria să se repete.

Jurnalista și autoarea de romane, Jessica Shattuck a mărturisit într-un interviu că idea cărții Văduvele de la castel a apărut în urma unei experiențe foarte personale. Uitându-se la fotografii vechi de familie, a găsit întâmplător o imagine a bunicului ei în uniformă militară nazistă. Această poză a determinat-o să caute în arhive și să cerceteze mărturii despre Germania acelor ani teribili. Astfel, a aflat de existența unor programe de agricultură pentru tineret pe care statul german le-a promovat în anii dinaintea și din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Adolescenții germani (care bifau criteriile purității rasiale ariene) erau trimiși la ferme agricole din jurul orașelor, unde pe lângă muncile agricole, erau educați în spiritul ideologiei naziste. Cei responsabili de aceste tabere/ferme erau oameni simplii, care credeau (unii dintre ei) în mesajele Fuhrer-ului și în cauza Germaniei și doreau să își aducă contribuția la clădirea lumii noi, așa cum era ea concepută la Berlin.

Întrebarea centrală a romanului este una care a fost formulată de multe ori în diverse forme și în contexte variate: Cum a fost posibil ca germanul de rând să adere la ideile aberante ale unui criminal? Cum a fost posibil să închidă ochii și să prefacă că nu observă atrocitățile comise asupra a milioane de oameni, în numele acelor idei ? Cum a fost posibil Răul ?

Văduvele de la castel este o poveste despre destin, supraviețuire, alegeri greșite și alegeri corecte, despre iubire și pierdere și, în final, despre acceptare și înțelepciune, în contextul anilor de după cel de-al Doilea Război Mondial, când oameni și comunități încearcă să construiască un viitor pe ruinele trecutului. Cartea redă alternativ poveștile de viață a trei femei cu personalități, istorii de viață, aspirații total diferite: Marianne von Lingenfels este o aristocrată anti-nazistă, pragmatică, cu un puternic simț al dreptății, căsătorită cu profesorul ei din studenție (care va fi executat de naziști, în urma participării sale la un complot eșuat împotriva lui Hitler); Benita Fledermann, o tânără provenită dintr-o familie săracă din mediul rural, dezamăgită de căsătoria cu Connie Fledermann – un aristocrat și militar german, participant la mișcarea de rezistență împotriva regimului nazist și care își va găsi sfârșitul în închisorile germane; și Ania Grabarek – o femeie de condiție medie, dedicată total celor doi fii ai săi. La finalul războiului, în 1945, Marianne von Lingenfels face tot posibilul să onoreze promisiunea făcută soțului ei, aceea de a vea grijă de văduvele și copiii celor care au fost executați de naziști ca urmare a tentativelor lor de a scăpa Germania și lumea de Hitler. Astfel, începe povestea celor trei văduve găzduite împreună cu copiii lor, la castelul bavarez Burg Lingenfels, o ruină într-o Germanie devastată de război și mistuită de o vinovăție colectivă greu de suportat.

Văduvele de la castel este, de fapt, și o carte despre speranță, despre posibilitatea de a te vindeca de vechile răni și de a-ți continua viața.

Combinația de introspecție socială și atmosferă de epocă foarte bine reconstruită.
    Portrete bine conturate ale personajelor principale.