A pune viaţa altora mai presus de a ta

Scris de • 29 May 2011 • in categoria

Titlu: Datorie de căpitan
Autor: ,
Numar pagini: 279
ISBN: 978-973-724-304-1

Richard Phillips este căpitan în marina comercială, iar plecările lui pe mare nu-i garantează niciodată că se va mai întoarce viu acasă. Una dintre cele mai mari ameninţări este reprezentată de piraţii somalezi, care vedeau în vasele americane echivalentul lozului cel mare. Obişnuiau să captureze echipajul şi să ceară o răscumpărare consistentă, însă de cele mai multe ori povestea se termina rău. Richard trece printr-o astfel de experienţă. Atenţie! Carte inspirată dintr-un caz real!

Personajul principal nu îşi propusese niciodată să fie căpitan pe mare. De-a lungul timpului a avut diverse joburi mărunte, unul dintre ele fiind şi cel de şofer. Pentru că era mereu în căutare de ceva nou, îşi întreba în special clienţii care păreau bogaţi cu ce anume se ocupă. După ce îi urcă în taxi un marinar comercial înstărit, viaţa i se schimbă.

Richard ajunge căpitan, iar într-una din călătorii, traseul vasului său, Maersk Alabama, cuprindea şi zona Somaliei, cunoscută pentru numeroasele incidente cu piraţii. De remarcat încă din start inegalitatea forţelor: piraţii erau înarmaţi, în timp ce vasele comerciale erau vulnerabile ca nişte pui de găină, iar echipajul trebuia să îşi folosească exclusiv inteligenţa şi viclenia pentru a supravieţui. Întreaga strategie de apărare a căpitanului se baza atât pe o pregătire prealabilă, cât mai ales pe o relaţie de încredere şi loialitate între el şi echipaj.

Odată cu preluarea vasului de către piraţii somalezi, începe o adevărată joacă de-a şoarecele şi pisica. Căpitanul nu vrea cu nici un preţ să îşi predea echipajul, joacă teatru, le pune beţe în roate prădătorilor sub aparenţa nepriceperii, se împrieteneşte cu duşmanii şi pe tot timpul experienţei traumatizante îşi păstrează cu încăpăţânare demnitatea.

La Richard e de admirat nu atât curajul cu care înfruntă patru bărbaţi înarmaţi violenţi şi disperaţi să îşi primească răscumpărarea, cât convingerea cu care pune siguranţa celorlalţi mai presus de a lui. Mulţumit că a reuşit să îşi ţină ascuns echipajul şi că nu le-a pus viaţa în pericol, se duce direct în gura lupului şi pleacă alături de piraţi drept singurul lor ostatic. Urmează zile întregi de tortură fizică şi psihică, simulări de execuţii, foame, sete şi o căldură cu atât mai insuportabilă cu cât Richard ura temperaturile ridicate.

Nu credeam că o să îmi placă atât de mult o carte care are ca subiect viaţa de marinar. Îmi amintesc că începusem să citesc la un moment dat un roman de aventuri numit “Patrula de pescuit” de Jack London, însă nu am rezistat mai mult de câteva pagini. De această dată însă te ţine treaz în special suspansul care ajunge uneori la cote alarmante, odată cu urcarea la bordul Maersk Alabama a celor patru piraţi somalezi. Însă cred că dincolo de întâmplarea în sine, spectaculoasă prin definiţie, talentul de povestitor al autorului cântăreşte cel mai mult în toată valoarea cărţii.

Nu vă dezvălui finalul romanului, deoarece trebuie să parcurgi întâmplările pagină cu pagină pentru a te bucura pe deplin de autenticitatea întâmplărilor şi a scriiturii. Cartea va fi ecranizată, şi îi are ca producători pe Kevin Spacey şi Scott Rudin, aşa că aştept cu interes şi varianta de pe marele ecran.

Mult suspans, tensiune şi verosimilitate, nu doar prin faptul că scrierea pleacă de la fapte reale, ci şi prin modul de a povesti al naratorului, marcat de o autenticitate care se manifestă natural.

După părerea mea, nu sunt. E o carte deosebită, pe care aş recomanda-o oricui, cu toată convingerea.

Cartea se adresează în special pasionaţilor de romane de aventuri.