De ce râsul nu există pentru a ne face să ne simțim mai bine și alte comportamente bizare

Scris de • 28 January 2016 • in categoria ,

Titlu: Comportamente bizare
Numar pagini: 272
ISBN: 978-606-587-145-8

Cartea lui Robert R. Provine aduce o perspectivă nouă și captivantă asupra unor comportamente umane și procese fiziologice despre care este dificil să discutăm tocmai pentru că sunt foarte comune (strănutul, tusea, plânsul, sughițul, râsul etc.). Subiectul în sine pierde din interesul cercetătorilor deoarece este unul prea familiar, aflat la baza funcțonării noastre ca specie. Dar oare ce ascund ele?

Autorul însuși afirmă că: „Aceste acte instinctive, animalice ne ajută să ne definim ca specie, dar sunt neglijate de cercetători, care trec cu vedere tot ce pare prea familiar. În general, biologii se concentrează asupra proceselor de ansamblu din fiziologie sau genetică, nu asupra unor acte distincte și neașteptate. Cercetătorii din domeniul științelor sociale se ocupă de influențele mediului asupra comportamentului, ignorând instinctele care stau la baza ființei noastre. Medicii studiază simptome precum strănutul sau tusea, dar rareori le și studiază. Unele dicționare mai pedante ne scutesc de flatulență, chiar și în forma ei tipărită”.  Un motiv suficient pentru a citi cartea..

Autorul are meritul de a îmbina în mod plăcut pentru cititor cercetările serioase în domeniu, cu exemple concrete și povești menite să susțină concluziile științifice. Fiecare capitol al cărții se ocupă de un comportament distinct, abordând atât cercetările și experimentele realizate pentru a formula diferite concluzii legate de un anume comportament (de precizat, că unele experimente au fost inițiate chiar de autor), cât și credințele populare referitoare la acestea.

Cartea are treisprezece capitole care prezintă următoarele comportamente și procese fiziologice: căscatul, râsul, plânsul zgomotos, lăcrimarea emoțională, albul ochilor, tusea, strănutul, sughițul, vomatul și greața, gâdilatul, mâncărimea și scărpinatul, flatulența și eructația și comportamentul prenatal.

Interesant este și faptul că autorul dărâmă unele mituri, cum ar fi acela, de exemplu, că râsul ne face bine: „Ideea că râsul ne face bine a devenit atât de răspândită încât neglijăm faptul că râsul, precum vorbirea și plânsul, este o vocalizare care a evoluat pentru a modela comportamentul altora. Șansele ca râsul să fi evoluat pentru a ne face pe noi să ne simțim mai bine sau să ne îmbunătățească starea de sănătate sunt tot atât de mari precum cele ca evoluția mersului să fi urmărit promovarea exercițiilor cardiovasculare. Orice beneficii ar avea râsul asupra sănătății, aceastea sunt consecințe secundare, întâmplătoare ale unor acte care au cu totul alte funcții primare”.

Robert R. Provine reușeste să îmbine umorul, ironia fină cu cercetările serioase și concluziile fundamentate pe argumente raționale și specifice, rezultatul fiind o carte care se citește în stilul unui roman polițist, provocând cititorul la descoperiri și reformulări, uneori modificări, alte unor idei despre noi, ca specie, idei pe care le avem... dintotdeauna.

Informații știintifice, prezentate într-o formă accesibilă și alertă, care captivează cititorul.
    Umorul autorului care transformă subiectul într-o temă atrăgătoare și ține cititorul aproape de text.

O lectură suprinzătoare pentru cei interesați să înțeleagă dintr-o perspectivă nouă instinctele și comportamentele care stau la baza funcționării noastre ca specie.