Demoni, daimoni, Nefilimi și Vânători de umbre

Scris de • 30 October 2013 • in categoria

Titlu: City of Bones
Numar pagini: 479

Atunci când lumea văzută se extinde la mai multe dimensiuni paralele, secretele pe care încearcă să le ascundă devin banalități ale cotidianului, însă atunci când acestea amenință distrugerea acelei lumi, se transformă în bătălii pe viață și pe moarte.

Când i-am văzut titlul și coperta, mă așteptam la încă o carte cu și despre vampiri și mă întrebam câte clișee o să-mi înșire sau care dintre perspective o să o abordeze, însă când am început să o citesc, mi-am dat seama că mă înșelasem destul de tare. Nu mă înțelegeți greșit, în carte apar și vampiri, însă sunt doar unele dintre multele creaturi ale nopții despre care se vorbește și care joacă un rol important în viața unui Vânător de umbre, căci aceștia sunt adevărații protagoniști ai romanului. Iar, cât despre clișee, ele există, dar sunt echilibrate de modul în care acțiunea este construită.

Clary, o adolescentă simpatică, află că lumea în care trăiește are multe de ascuns în noaptea în care intră în Pandemonium (inspirat titlu pentru primul capitol al cărții), tot în acea noapte aflând și de existența Institutului ce antrenează Vânătorii de umbre, dar și de faptul că mama sa a dispărut, iar în apartamentul ei sălășluiește un demon ravener . Alături de Jace, priceputul și precocele Vânător de umbre (de altfel, cel mai bun de vârsta sa) și de echipa sa, Alec și Isabelle, dar și de mundanul Simon, Clary începe o goană nebună pentru a-și regăsi mama, dar și pentru a afla cine este cu adevărat și de ce are abilitatea de a vedea demoni, daimoni, vârcolaci, vampiri, zâne și alte spirite ale naturii.

Vampirii, vârcolacii, ba chiar și magicienii sunt în parte oameni. Sunt o parte din această lume, s-au născut în ea. Aparțin lumii acesteia. Pe când demonii vin din alte lumi. Ei sunt paraziți interdimensionali. Invadează o lume și o folosesc. (...) Și singurul lucru care stă între ei și distrugerea tuturor acestora (...) este neamul nefilimilor. - povestea prezintă un amestec de mitologie gotică și biblică pe care Cassandra Clare îl prezintă prin ochii acestor tineri, care trec prin probe care mai de care mai periculoase, doar pentru a mai afla un secret întunecat despre sine și despre lumile care îi înconjoară. De altfel, scriitoarea reușește să creeze o atmosferă apăsătoare, care, atunci când pare să ajungă la un deznodământ, este reinstaurată și chiar amplificată de noi descoperiri.

Deși este o lectură ușurică, fiind, în fapt, o poveste cu adolescenți, tulburările lor și poveștile lor de dragoste (vom întâlni chiar și clasicul triunghi amoros), care amintește de seriile semnate de Stephenie Meyer sau P.C.Cast, ceea ce am apreciat la roman este originalitatea scriiturii și imaginația debordantă în a reinterpreta o mitologie destul de alunecoasă (cum este cea demonologică) și în a o combina cu alte formule mitologice de succes – vampiri, vârcolaci, spiriduși, magicieni, îngeri și demoni (chiar cu ierarhii), toți au un rol de jucat în povestea lui Clary.

Asemeni unui basm, însă cât se poate de modern și urban, protagoniștii au la îndemână tot felul de obiecte magice – de la rune și stele care să le confere abilități supranaturale, la poțiuni, portaluri, inele, motociclete acționate prin energie demonică și chiar cele numite Instrumentele mortale (de altfel, romanul deschide seria cu acelați nume) din care trebuie să îl găsească pe primul, un Pocal, pentru a o salva pe mama lui Clary.

Concluzia? Trebuie să recunosc faptul că acest basm contemporan m-a prins și că abia aștept să citesc continuările. De altfel, finalul acestui prim roman te lasă în așteptare, trasând numai liniile și conflictele destul de încâlcite, care își caută încă rezolvarea. O rezolvare pe care o aștept cu nerăbdare.

*În plus, la eMAG găsești toată luna octombrie City of Bones cu 15% reducere! Și au transport gratuit pentru orice comandă de cărți.

Ritmul alert al acțiunii, mitologia bine documentată, răsturnările de situație și citatele care guvernează cele trei părți ale cărții

Povestea ușor superficială, căreia nu îi lipsesc clișeele în construirea personajelor și a acțiunii