Desăvârșirea operei și dramei

Scris de • 11 July 2011 • in categoria

Titlu: Opera și drama
Numar pagini: 410
ISBN: 978-606-579-130-5

Opera de artă profetică, plină de nostalgia artistului prezentului, se va însoți cu marea vieții viitorului. În acea viață a viitorului, opera de arta va fi ceea ce astăzi dorim, dar nu putem realiza. Căci acea viață a viitorului va fi pe deplin ceea ce poate deveni numai dacă va primi la sânul ei opera de artă. Creatorul operei de artă a viitorului este tocmai artistul prezentului, acela care presimte viața viitoare și își dorește să fie o parte din ea. Cel care hrănește această năzuință duce deja o viață mai bună, însă doar o singură ființă poate înfăptui toate astea: Artistul.

Richard Wagner este artistul absolut, de-a lungul vieții a compus, a dirijat, a scris dramaturgie, eseuri și a fost director de scenă. În Opera și drama analizează critic scena contemporană lui, dar în același timp face o incursiune în lumea teatrului, a operei, dar și în istoria și viitorul acestora. Totodată, propune soluții concrete pentru o direcție cât mai bună spre desăvârșirea artei, fie că vorbim de muzică, poezie sau teatru. Cartea reprezintă, de fapt, o istorie a teatrului și este alcătuită din trei părți.

Prima parte a cărții, „Opera şi specificul muzicii”, reprezintă o critică a istoriei operei, o dezbatere despre relația dintre poet și muzician și despre modul în care muzica și-a manifestat toate posibilitățile în operă. Pentru Wagner natura muzicii a evoluat către operă pe două căi: cea serioasă, reprezentată de poeții care și-au asumat responsabilitatea de a prelua în întregime scopul dramei, și cea superficială, reprezentată de muzicienii conduși doar de dorința unei experimentări muzicale.

În a doua parte a cărții, „Spectacolul şi specificul poeziei dramatice”, Wagner a ales să vorbească despre originea dramei, pe care o consideră dublă: o origine naturală, născută din roman și o origine străină, provenită din teatrul grec. Drama apărută direct din roman a cunoscut reprezentarea supremă în piesele lui Shakespeare, iar contrariul său este reprezentat de tragediile lui Racine. Între aceste două poluri Wagner așază restul literaturii dramatice.

În ultima parte, „Poezia şi muzica în drama viitorului”, Richard Wagner își aruncă privirea spre viitor și remarcă faptul că acesta nu poate fi închipuit decât prin raportarea sa la trecut. Pentru Wagner artistul este singurul care poate să anticipeze înaintea lui o lume care n-a mai fost modelată de nimeni și să simtă bucuria unei luni nenăscute încă. În viitor, opera de artă va fi ceea ce azi dorim, dar nu putem realiza iar viitorul se va desăvârși doar dacă va îmbrățișa opera de artă.

Cuvântul înainte și postfața acestei cărți sunt omagii aduse personalității lui Wagner, care vin totodată în completarea cărții în sine, pentru a înțelege mai bine năzuințele lui Richard Wagner în ceea ce privește arta. Victor Ioan Frunză, cel care semnează postfața ediției recenzate consideră că „simplitatea este unul din paradoxurile creației lui Richard Wagner. El crede în puterea de evadare a narațiunii. Dar simplitatea operei wagneriene este barocă. Impune o anumită normalitate evenimențială, te face să spui: „așa e firesc să fie”.

Opera și drama lui Wagner este fără echivoc un tratat complex, scris într-o manieră unică, despre arta muzicii și a teatrului. Opera și drama este acea carte pe care o pot citi atât specialiștii, cât și profanii care doresc să aprofundeze acest subiect fără a se lovi de fraze redundante sau înșiruiri inutile de lucruri și fapte. Din păcate, o analiză a teatrului contemporan se lasă încă așteptată, dar cu siguranță ar fi binevenită, mai ales dacă ar fi scrisă cu aceeași luciditate wagneriană.

Vreau cartea Opera si drama

o incursiune autentică în teoria lui Wagner cu privire la creația sa muzicală și dramatică.

în special pentru toți cei preocupați de istoria artei, dar nu numai.