Dragostea şi alte lucruri imposibile

Scris de • 29 June 2008 • in categoria

0Autor: Ayelet Waldman
Rating: 4 stele - Ayelet Waldman - Dragostea şi alte lucruri imposibile rating - recenzii carti
Editura: Rao

(ediţia în limba engleză)

Ayelet Waldman - Dragostea şi alte lucruri imposibile - recenzie cartiSunt cărţi pe care îţi face plăcere să le citeşti. Cu coperta într-o culoare frumoasă, în cazul ăsta un verde cald, cu titlul în relief, cu pagini placute la atingere şi scris rotund, în perfect acord cu sensurile ce se dezleagă la capătul fiecărui rând. Are un pic peste 300 de pagini, însă este uşoară când o ridici, o deschizi şi reintrii în lumea ei. Pe de altă parte, conţinutul este greu, plin de înţelesuri, aşa că este bine să citeşti câte un capitol sau două o dată, pentru ca apoi să rămână timp de gândire.

Ayelet Waldman a scris despre dragoste într-un stil complet realist, cum ar fi povestit ce i s-a întâmplat unui prieten foarte intim. A scris atât de sincer încât te face uneori să te jenezi că aflii acele lucruri personale. A scris despre dragoste, suferinţă, obsesie, sexualitate, dispreţ, ură, indiferenţă, înţelegere şi iarăşi dragoste.

Povestea ei se întâmplă în New York, mereu lângă sau în legătură cu Central Park. Aflăm aşadar mult şi despre cum este viaţa trăită acolo, într-un prezent destul de apropiat, deoarece cartea a fost terminată în aprilie 2008. Aflăm despre cum işi petrec timpul copii, care este relaţia lor cu mamele sau dădacele, cât de mult se câştigă atunci când eşti avocat, cât de mult se practică mersul la psiholog sau cum este folosit Internetul, de obicei pentru a te înscrie la diferite întâlniri cu scopuri de binefacere.

Aşa cum toate acţiunile se învârt în jurul a Central Park, la fel şi toate gândurile, stările de conştiinţă, sentimentele pe care le găsim în această carte se învârt în jurul unei obsesii, cel puţin până aproape de final, când mai aflăm despre încă una, cauză pentru multe lucruri defăşurate până atunci. Despre dragoste şi alte lucruri imposibile este o carte imprevizibilă şi nici un amănunt nu a fost lăsat la voia întâmplării, parcă a fost gândită în detaliu înainte de a fi scrisă şi astfel încât să nu ne lase să intuim nimic.

Din această carte aflăm multe lucruri despre copii. Pe alocuri într-un mod tragic, însă şi într-unul îmbucurător. Aflăm despre sentimentele pe care le are o mamă şi de aceea cred că este o carte ce poate fi înţeleasă cu o oarecare greutate de un bărbat. Cred că este o carte pentru femei, are multe din dramele şi bucuriile ce numai ele le pot resimţi. Este o carte despre naştere, despre cât de rău poate fi să îţi pierzi copilul, dar şi cât de bine poate fi să te înţelegi cu altul, chiar dacă nu este al tău. Este despre ataşamentul pe care îl poţi învăţa şi regretul că nu ai învăţat mai devreme.

Dragostea şi alte lucruri imposibile este o carte melancolică, deşi scrisă într-un stil foarte franc, tranşant, ironic şi în acelaşi timp plin de umor. Pe alocuri mi-a amintit de stilul lui Chuck Palahniuk, nu atât de dur ca el, totuşi apropiindu-se mult. Poate este o modă în SUA să spui lucrurilor pe numele mic şi să te raportezi la ele ca la ceva obişnuit indiferent de gravitatea lor. Pe de altă parte este o carte profundă ce radiografiază relaţiile dintre barbat şi femeie, soţie şi fosta soţie a soţului, între mamă vitregă şi copilul soţului din căsătoria anterioară, dintre mamă şi fiică, dintre fiică şi tată, dintre mamă şi bebeluş...

Mi-a plăcut mult un moment de stil:
"- Cred că ar trebui să mă mut aici cu tine, am zis eu.
Jack a aşezat berea pe masă şi s-a uitat la mine cu ochii lui catifelaţi, întunecaţi şi profunzi precum cerneala bleumarin.
Şi nu ne-am spus următoarele:
Eu n-am zis: Ştiu că ai de gând să mă părăseşti. Nu face asta. Nu mă părăsi.
El n-a zis: Îmi pare rău, Emilia. Nu pot. Nu pot să trec aşa de repede în altă relaţie. De-abia mi s-a sfârşit căsătoria. Încă nu sunt în stare să încep totul de la capăt cu altcineva.
Dar mă iubeşti, n-am zis eu.
Asta nu contează, nu a răspuns el.
(...)
Asta e ceea ce am spus în schimb:
Jack a zis:
- Poţi să trăieşti fără mobilă?"
.
Şi aşa se încheie un capitol.

Dragostea şi alte lucruri imposibile este o carte care mi-a plăcut. Am învăţat mult din ea, despre copii, despre cum e să fii mamă, despre cum e să iubeşti total pe cineva.

Scrisă de Gia Codrescu

1. Lidia spune:

Intr-un cuvant, o carte a zilelor noastre…

2. Amaya spune:

A fost una din cele mai bune carti pe care le-am citit vreodata.M-a impresionat modul delicat si realist in care a fost tratata povestea Emiliei,o tanara mama careia i-a murit fetita in brate,la 2 zile dupa nastere.Romanul m-a invatat sa inteleg mai bine legatura puternica si indestructibila care ii leaga pe parinti de copiii lor,pentru totdeauna.

3. Silvia spune:

Mi-a placut tare mult.