Facebook toarnă gaz pe focul discursului urii

Scris de • 10 August 2022 • in categoria , ,

Titlu: Un adevăr neplăcut. Facebook si lupta pentru dominație
Anul aparitiei: 2022
Numar pagini: 344
ISBN: 978-973-46-8795-4

Fie că recunoaștem sau nu, Facebook face parte din viața majorității dintre noi. Poate ne place platforma, poate o urâm sau poate ne e indiferentă. Poate facem postări în fiecare zi, poate nu facem deloc și doar îi urmărim pe ceilalți. Dar, într-o formă sau alta, Facebook este prezent și este puțin probabil ca cineva să nu fi auzit măcar despre această platformă care ne-a schimbat în mod subtil sau evident modul în care comunicăm, în care ne informăm, în care construim relații și în care ne raportăm la ceea ce ne înconjoară.

O carte despre Facebook pare ușor ciudată. Ce-ar mai fi de aflat despre cea mai faimoasă platformă de social media din lume? Autoarele Sheera Frenkel și Cecilia Kang ne oferă cel puțin un răspuns… scurt: mai sunt încă foarte multe de aflat și descoperit despre Facebook. Iar adevărul despre această platformă nu pare foarte confortabil sau ușor de digerat.

Într-un anumit sens, Facebook a fost (și este) un experiment în masă, un amestec amețitor de bine și rău, de transparență și obscuritate, de normal și anormal. Cartea este bogată în informații, iar autoarele și-au făcut temele în mod structurat și atent. Au intervievat peste 400 de oameni din cele mai diverse categorii, de la foști manageri în cadrul Facebook, actuali angajați și familiile acestora, avocați, activiști care militează împotriva companiei. Au petrecut peste 1000 de ore, adunând informații, editând, formulând întrebări importante. Rezultatul este o carte care nu seamănă cu alte cărți despre Facebook.

Sub conducerea lui Mark Zuckerberg și a lui Sheryl Sandberg, cunoscuta rețea de socializare a ajuns să fie folosită de cei care instigau la ură, violență, conflicte și rasism, în întreaga lume.

Problema dezinformării avea drept cauză, desigur, tehnologia. Facebook era făcut în așa fel încât să toarne gaz peste focul oricărui discurs plin de ură – algoritmii lui favorizau senzaționalismul. Nu conta că un utilizator accesa un link pentru că era curios, îngrozit sau interesat de ceva; sistemul vedea că postarea e citită de foarte mulți utilizatori și o promova mai departe pe paginile utilizatorilor de Facebook. Cei de la Facebook cunoșteau foarte bine capacitatea platformei de a manipula sentimentele oamenilor, după cum avea să afle și restul lumii la începutul lui iunie 2014, când au fost date publicității informații despre un experiment efectuat de companie în secret. Experimentul dezvăluia atât capacitatea Facebook de a influența profund psihicul utilizatorilor, cât și disponibilitatea administratorilor de a testa limitele acestei capacității fără știința utilizatorilor.“

Cartea lui Frenkel și Kang atrage atenția asupra faptului că este nevoie ca societatea, noi toți, să luăm măsuri pentru a limita propagarea urii, violenței și dezinformării și să folosim gândirea critică în moduri mult mai structurate și coerente pentru a ne asigura că lumea în care trăim oferă sens, valori autentice și, probabil, mult mai multă pace.

Text scris de Raluca Elgyar

Cercetarea minuțioasă pe care cele două autoare au realizat-o și accesul la persoane din cadrul Facebook oferă informații relevante care conferă cărții multă credibilitate.

O carte interesantă și revelatoare despre o rețea de socializare care a schimbat și continuă să schimbe lumea.