Fantasy în tonuri de gri

Scris de • 4 February 2015 • in categoria

Titlu: Prințul Spinilor
Numar pagini: 389
ISBN: 978-973-707-831-5

Cu tot interesul meu pentru tot ce înseamnă Fantasy & Science Fiction, nu cunoșteam nici numele, nici opera acestui autor, până să citesc primul volum al trilogiei sale – din câte înțeleg – destul de aclamate. Alegerea cărții a fost făcută, deci, pe baza unui criteriu foarte superficial: atractivitatea coperții. Ce-i drept, este o grafică bine făcută, care-mi amintește de jocuri precum Assassin’s Creed; iar mie, grafica video mi-a plăcut întotdeauna, în special când este vorba despre același domeniu Fantasy & SF.

ps-author

Această primă carte a Trilogiei Spinilor (supranumele îmi aparține), formată și din Regele Spinilor, respectiv Împăratul Spinilor (apărută abia anul trecut), nu a câștigat nici un premiu remarcabil, însă a fost înregistrată curând după debutul pe marea scenă a literaturii de gen drept promițătoare. Mie, stilul mi s-a părut asemănător cu cel al lui Glen Cook, în Cronicile Companiei Negre: narațiunea la persoana I, perspectiva aparținând unui răufăcător, mai degrabă decât „băieților buni”, existența unui grup de oameni de toate soiurile care cutreieră lumea și pradă, etc. Comparațiile există, însă sunt departe de a defini această carte. După cum am constatat de multe ori, și în universul Fantasy autorii nu fac decât să reinventeze, la infinit, roata, adăugându-i elemente de echilibru, ranforsare și accelerare noi.

Nu pot spune că mă grăbesc să numesc Prințul Spinilor printre cărțile mele favorite, însă acțiunea are un je ne sais quoi care m-a determinat, după ce am întors și ultima pagină, să caut volumul doi. Povestitorul este tânărul prinț Honorous Jorg Ancrath, urmașul de drept al Regelui Olidan, care asistă, la o vârstă fragedă, la tragedia uciderii mamei și fratelui său mai mic. Jurând răzbunare celui care și-a trimis asasinii să comită atrocitatea, prințul scapă de sub ochiul nu prea vigilent al tutorelui săi de la palat și se înhăitează cu un grup de nelegiuiți, noii săi „frați”.

Întâmplările relatate se petrec patru ani mai târziu, fiind presărate și de scurte călătorii înapoi pe făgașul amintirilor, călătorii necesare pentru a explica relațiile complexe ale lui Jorg cu cei din jur. Ajuns un prădător nemilos și liderul improbabil al grupului, acesta decide să se întoarcă la palatul natal pentru a-și cere dreptul prin naștere. Odată revenit în ținuturile natale, însă, Jorg are parte de o surpriză deloc plăcută. Tatăl său aproape că îl reneagă, iar în locul mamei sale, pe tron șede o amenințare mai primejdioasă decât orice sabie sau pumnal. Asta ca să nu mai vorbim de „păgânul” de la poalele minunatului pom de sticlă!

Și datorită structurii narative ușor încâlcite și pe alocuri repezite, lectura merge ușor, însă impresia mea este că nu am rămas cu suficiente informații. Singura parte care mi-a mers la inimă a fost răsturnarea de situație de la final – când Jorg, rămas, ca prin minune, în viață, pomenește pentru prima dată un aspect până atunci ascuns al poveștii.

ps-map
Un alt lucru derutant este incapacitatea mea de a plasa cum se cade momentul istoric al acțiunii, ca să nu mai zic de loc. Prințul enumeră lucrări scrise de clasici (precum Plutarh sau Sun -Tzu), dar pomenește și de o poartă dincolo de care se găsește un potențial sistem de inteligență artificială. Noțiunile geografice sunt vagi și nu au o bază concretă, iar cele istorice sunt cel puțin sub semnul întrebării.

Pe scurt, aștept cu interes să citesc următorul volum, dacă nu pentru a afla ce se mai întâmplă cu personajele rămase în viață (mi-a fost greu să mă atașez de vreunul până acum!), măcar pentru a-mi lămuri locul și timpul acțiunii. Glumesc. Există și o parte pozitivă a lecturii, care te prinde și te învârte printre pagini după bunul plac al autorului.

O perspectivă nouă pentru cititorii obișnuiți cu Fantasy-ul „clasic”, în care lumea este clar separată în bine și rău.

Acțiune pe alocuri învălmășită, lipsa punctelor de reper, imposibilitatea de a te atașa de personaje.

Pentru fanii George R. R. Martin va fi o lectură ușoară, de noapte bună.